Bijdrage van het Mondriaan Fonds

Kunstvereniging Diepenheim ontvangt een bijdrage van het Mondriaan Fonds

Wij zijn blij dat het Mondriaan Fonds ons een bijdrage van € 285.000,- heeft toegekend voor het programma van 2018 t/m 2019. Het Mondriaan Fonds draagt bij aan programma’s van presentatie-instellingen omdat ze van vitaal belang zijn voor ontwikkeling en zichtbaarheid binnen de beeldende kunstsector. Kunstvereniging Diepenheim doet dit door kunstenaars die werkzaam zijn op de drie gebieden ruimtelijke kunst, tekenkunst en kunst in de openbare ruimte, een podium te bieden.

Het Mondriaan Fonds schrijft in zijn advies: “De commissie waardeert dat Kunstvereniging Diepenheim zowel nationaal als regionaal goed is ingebed en […] een belangrijke positie vervult. […] Het presentatieplan biedt voldoende vertrouwen in het bereik van passend publiek. Kunstvereniging draagt voldoende bij aan de ontwikkeling en presentatie van hedendaagse beeldende kunst in Nederland.”

Voor deze ronde hadden 29 instellingen een aanvraag ingediend bij het Mondriaan Fonds. Daarvan zijn 14 aanvragen gehonoreerd: “De programma’s die op de meest aansprekende manier vorm en inhoud geven aan relevante ontwikkelingen op het gebied van hedendaagse beeldende kunst in Nederland en de Nederlandse Cariben werden gehonoreerd.” Daarbij valt op dat vooral veel instellingen buiten de randstad ondersteund worden.

Het Mondriaan Fonds draagt bij aan de programma’s van presentatie-instellingen voor beeldende kunst omdat ze cruciaal zijn voor talentontwikkeling, voor diversiteit en voor regionale spreiding van beeldende kunst. Ze vormen een onmisbare schakel in het beeldende kunstveld. Zowel publiek en kunstenaars als grotere instellingen, galeries en musea zijn omwille van doorstroming van interessante kunstenaars en concepten gebaat bij kwalitatief hoogstaande programma’s, van Groningen tot Aruba.

Kijk voor meer informatie over de Bijdrage Meerjarenprogramma’s Presentatie-instellingen op de website van het Mondriaan Fonds.