De Boomtuin

Kunstvereniging Diepenheim heeft al jaren een speciale belangstelling voor tuinen. Vandaar haar project The Non Urban Garden. Tuinen van de 21e eeuw. De Kunstvereniging stelde een aantal kunstenaars twee eenvoudige vragen:

‘Wat is jouw visie op de tuin van de 21e eeuw?
En wil je daar ook een ontwerp van maken?’

Het project laat zien welke antwoorden er op die vraag zijn gekomen. Het artistiek onderzoek naar tuinen in een niet-urbane context speelt daarbij een belangrijke rol. Vier non urban gardens zijn er in 2013 in Diepenheim gerealiseerd:

Jeroen Kooijmans: De Boomtuin

Winst van tijd en ruimteboom2
Tijd en ruimte in een niet-stedelijke omgeving liggen ten grondslag aan het concept van De Boomtuin van Jeroen Kooijmans. Een tuin heeft tijd nodig om te groeien. Door een tuin te maken in de kruin van een boom behaalt Kooijmans tijdwinst en schept hij een nieuwe ruimte. De boom als architectuur en drager van nieuw land.

Tuin voor twee
Via een open wenteltrap die langs de stam van een ca. 250 jaar oude eik omhoog gaat kom je op een plateau waarop een boomtuin met varens en mossen is aangelegd. Er loopt een klein paadje naar een bankje waar je kunt zitten. Door de bladeren van de boom heb je een mooi uitzicht over het landschap en de Schipbeek. Een sprookjesachtige tuin voor twee. De eik is eigendom van boer Matthijs Sipma, die als jongetje zelf veel in deze boom geklommen is.

Boomvriendelijk
De wenteltrap is tot stand gekomen door medewerking van Hugo Timmermans (industrieel ontwerper), Coreworks en Johan Sanderman (smid).  Voor de tuin adviseerde tuinontwerper Sas Haan van Tuinderbedrijf De Graaf in Diepenheim. De constructie van de boomtuin is dusdanig dat er geen schade wordt toegebracht aan de boom.

Boek ‘The Non Urban Garden’
Bij het project is ook een boek verschenen getiteld The Non Urban Garden. Tuinen van de 21e eeuw. Een rijk geïllustreerde uitgave waarin zowel de kunstenaars als een aantal deskundigen (Peter Sonderen, Joop Hoogeveen, Ann Meskens, Erik A. de Jong, Sakia de Wit, Piet Oudolf en Jorrit Noordhuizen) hun visie op de tuin uiteenzetten.

De Locaties
Voor meer informatie en de locaties van The Non Urban Garden kunt u terecht bij Kunstvereniging, Herberg de Pol te Diepenheim of op de website thenonurbangarden.nl

Mocht u de kaart zelf willen printen of digitaal willen hebben, u kunt de kaart hier downloaden.

Bij bezoek aan de Boomtuin van Jeroen Kooijmans per auto gelieve via de Borculose weg naar het aangegeven adres van parkeerplaats reizen.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u terecht op The Non Urban Garden website, bij de Kunstvereniging en bij Herberg de Pol te Diepenheim.

(onderstaande links verwijzen naar externe project website www.thenonurbangarden.nl)

Met dank aan:
leader