Dwalen door Deep’n

Dwalen door Deep’n onderzoekt de geheimen en de kracht van Diepenheim en nodigt u uit om deze te verkennen. Het enorme aanbod van verhalen, natuurschoon en herinneringen verbaast en verwondert, maar is niet op voorhand bij iedereen bekend of vindbaar. Ga mee dwalen en ontdek de vele unieke kwaliteiten van het Stedeke! Dwalen door Deep’n deelt ook het unieke van Diepenheim vanuit het perspectief van de bewoners, haar eigenzinnige folklore, momenten en tradities. Wat zijn de specifieke kwaliteiten en waar ligt de verbinding of de verleiding?

‘Diepenheim is een omgeving met een gelaagd aanbod, waarin alles met elkaar verbonden lijkt. Kunst, landgoederen, natuur en bewoners zijn in een uniek evenwicht en
dat maakt het Stedeke zo bijzonder!’ – Hellen Abma, Stichting Beeldruimte

dddweb3In 2015 is in samenwerking met Stichting Beeldruimte gezocht naar de bijzondere verhalen die het Stedeke rijk is. Naar aanleiding van gesprekken met veel bewoners kwamen er unieke verhalen en locaties aan het licht, die je normaal niet meekrijgt als bezoeker.

Deze anekdotes en verhalen zijn opgenomen in een boekje (lexicon) met kaarten waarin vanuit drie perspectieven naar Diepenheim word gekeken. Met de kaarten, die 24 uur per dag beschikbaar zijn in een automatiek bij Herberg de Pol, wordt men uitgedaagd om te gaan Dwalen door Deep’n. Vergeet de dagelijkse beslommeringen en ontdek wat Diepenheim u te bieden heeft!

Aan het project hebben o.a. bewoners, schrijvers en cartografen een bijdrage geleverd. Andrea van Pol, André Manuel en Freek Lomme delen hun verwondering in korte verhalen. Neeltje ten Westenend, Sannah Belzer en Lola Landscape Architects verbleven in Diepenheim en verkenden de omgeving. Vanuit hun persoonlijke fascinaties en bevindingen realiseerden ze drie dwaalkaarten met reisverslagen en/of achtergrond-informatie die de omgeving op een unieke manier ontsluiten.

Zo ontstaat een gelaagde beleving die de verbeelding prikkelt en uitnodigt tot een intensieve verkenning van Diepenheim.

dddweb2

Verdwalen is een geweldige manier om (jezelf) te vinden

Kunstvereniging Diepenheim wil het bestaande kunst- en cultuur aanbod (incl. de tuinen en non-urban gardens) in Diepenheim sterker communiceren. Doel hiervan is bezoekers te dagen het bestaande aanbod te ontdekken en een (toegankelijke) drager te vinden voor het ontsluiten van het geheel. Een incidenteel bezoek kan immers aanleiding geven voor een langduriger en intensiever verblijf. Diepenheim heeft genoeg te bieden, maar weet men het ook te vinden!?

Dwalen door Deep’n onderzoekt de vele kwaliteiten van Diepenheim en nodigt mensen uit om deze te verkennen. Vanuit het perspectief van de kunst- en natuurliefhebber wordt u meegenomen op een dwaaltocht door de omgeving. We onderzoeken ook de kwaliteiten van Diepenheim vanuit het perspectief van de bewoners. Wat is het geheim van Diepenheim? Wat zijn de specifieke kwaliteiten en waar ligt de verbinding of de verleiding?

Dit perspectief ontsluit de identiteit en de (cultuur)historie van  de omgeving.

De complexiteit van het feit dat er in Diepenheim een veelheid van ‘dingen’ (kunstprojecten, tuinen, bezienswaardigheden, lokale tradities etc.) is waarvoor er een algemene deler moet worden gevonden, maakt duidelijk dat er in dit geval gezocht moet worden naar een nieuw inspirerend en verhalend middel ter verbinding van het bestaande aanbod.

Maar hoe verleid je bezoekers nu écht om op avontuur te gaan en de bestaande werken zelf te ontdekken?

De insteek van het verhalen en dwalen, onderdeel van het programma- en presentatieplan van de Kunstvereniging, biedt handvaten aan een zoekproces. We zoeken naar de verbinding, de bindende factor in al die losse projecten, de uniciteit ervan én het gezicht van Diepenheim. Dit wordt ontsloten in drie thematische verdwaalkaarten met een bijbehorende publicatie. Deze zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week, beschikbaar voor iedereen, want de uitgifte loopt via een automatiek.

De komende maanden werken we met cartografen, schrijvers en bewoners aan de uitvoering van het project.

Blijf op de hoogte van het project en volg ons op facebook ->

Dwalen door Deep’n is een samenwerking van Kunstvereniging Diepenheim met Stichting Beeldruimte.

Locatie Automatiek