If Bees Are Few …

Kunstvereniging Diepenheim heeft al jaren een speciale belangstelling voor tuinen. Vandaar haar project The Non Urban Garden. Tuinen van de 21e eeuw. De Kunstvereniging stelde een aantal kunstenaars twee eenvoudige vragen:

‘Wat is jouw visie op de tuin van de 21e eeuw?
En wil je daar ook een ontwerp van maken?’

Het project laat zien welke antwoorden er op die vraag zijn gekomen. Het artistiek onderzoek naar tuinen in een niet-urbane context speelt daarbij een belangrijke rol. Vier non urban gardens zijn er in 2013 in Diepenheim gerealiseerd:

Doris Denekamp & Jimini Hignett: If Bees Are Few …

Tuin zonder bijen?TNUG-IBAF
Als er weinig bijen zijn … is er dan nog wel een tuin? Dat is de centrale vraag in het werk van beeldend kunstenaars Jimini Hignett en Doris Denekamp. De urgente discussie over de groeiende bijensterfte vormt de context voor het project If Bees Are Few…, dat bestaat uit een tuin langs de Bovenregge in Diepenheim en een kunstenaarspublicatie.

Monument voor verdwenen bijenvolken
Bij een speciaal ingezaaide bloemenweide aan het einde van de 1e Broekweg staan 7 bijenkasten: 2 kasten zoemen met leven; de andere 5 zijn versteend. Een monument voor de verdwenen bijenvolken.

Plant een boek!
De kunstenaarspublicatie bevat foto’s, tekeningen en etsen van o.m. imkers, bijenkasten, raten, en honingslingers. Op geen van de afbeeldingen staat een bij; de bij is ook uit het archief verdwenen. Een verhaal vanuit de toekomst, als er geen bijen meer zijn, van de Britse schrijver Simon Ings is in de kunstenaarspublicatie opgenomen. Het omslag van de publicatie is gemaakt van speciaal papier waarin zaden zijn verwerkt. Plant het boek om het uit te zien groeien tot een bijentuin!

Boek ‘The Non Urban Garden’
Bij het project is ook een boek verschenen getiteld The Non Urban Garden. Tuinen van de 21e eeuw. Een rijk geïllustreerde uitgave waarin zowel de kunstenaars als een aantal deskundigen (Peter Sonderen, Joop Hoogeveen, Ann Meskens, Erik A. de Jong, Sakia de Wit, Piet Oudolf en Jorrit Noordhuizen) hun visie op de tuin uiteenzetten.

De Locaties
Voor meer informatie en de locaties van The Non Urban Garden kunt u terecht bij Kunstvereniging, Herberg de Pol te Diepenheim of op de website thenonurbangarden.nl

Mocht u de kaart zelf willen printen of digitaal willen hebben, u kunt de kaart hier downloaden.

Bij bezoek aan de Boomtuin van Jeroen Kooijmans per auto gelieve via de Borculose weg naar het aangegeven adres van parkeerplaats reizen.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u terecht op The Non Urban Garden website, bij de Kunstvereniging en bij Herberg de Pol te Diepenheim.

(onderstaande links verwijzen naar externe project website www.thenonurbangarden.nl)

Met dank aan:
leader