De onbegrensde tuinen

Kunstvereniging Diepenheim heeft al jaren een speciale belangstelling voor tuinen. Vandaar haar project The Non Urban Garden. Tuinen van de 21e eeuw. De Kunstvereniging stelde een aantal kunstenaars twee eenvoudige vragen:

‘Wat is jouw visie op de tuin van de 21e eeuw?
En wil je daar ook een ontwerp van maken?’

Het project laat zien welke antwoorden er op die vraag zijn gekomen. Het artistiek onderzoek naar tuinen in een niet-urbane context speelt daarbij een belangrijke rol. Vier non urban gardens zijn er in 2013 in Diepenheim gerealiseerd:

Birthe Leemeijer: De onbegrensde tuinen

De oorsprong van de tulpBirtheLeemeijer
Birthe Leemeijer gaat in De onbegrensde tuinen op zoek naar de oorsprong van de tulp. Ze introduceert de tulp in het Nederlandse landschap in haar oorspronkelijke wilde gedaante. Vrijgelaten uit het strakke grid van de bollenvelden zoeken de tulpen zich een weg de ruimte in, op zoek naar waar zij zich het meest thuis voelen.

Tulpenjagers en tuinarchitecten
Leemeijer legde contact met tulpenjagers als Wim Lemmers. Tuinarchitecte Jacqueline van der Kloet adviseerde over de selectie van verschillende soorten.

70.000 tulpenbollen
In november 2013 gingen 70.00 tulpenbollen op verschillende plekken in Diepenheim de grond in. Tientallen vrijwilligers hielpen bij het planten; in een moestuin, een fruitboomgaard, op landgoed Nijenhuis en landgoed Westerflier, bij de entree van kasteel Warmelo, op een begraafplaats en in de tuin van de Kunstvereniging. Mogelijk steken binnenkort deze verwilderde en botanische tulpensoorten in heel Nederland de kop op.

Boek
Bij het project verschijnt tevens een publicatie getiteld De onbegrensde tuinen met een essay van bioloog en schrijver Tijs Goldschmidt.

Boek ‘The Non Urban Garden’
Bij het project is ook een boek verschenen getiteld The Non Urban Garden. Tuinen van de 21e eeuw. Een rijk geïllustreerde uitgave waarin zowel de kunstenaars als een aantal deskundigen (Peter Sonderen, Joop Hoogeveen, Ann Meskens, Erik A. de Jong, Sakia de Wit, Piet Oudolf en Jorrit Noordhuizen) hun visie op de tuin uiteenzetten.

De Locaties
Voor meer informatie en de locaties van The Non Urban Garden kunt u terecht bij Kunstvereniging, Herberg de Pol te Diepenheim of op de website thenonurbangarden.nl

Mocht u de kaart zelf willen printen of digitaal willen hebben, u kunt de kaart hier downloaden.

Bij bezoek aan de Boomtuin van Jeroen Kooijmans per auto gelieve via de Borculose weg naar het aangegeven adres van parkeerplaats reizen.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u terecht op The Non Urban Garden website, bij de Kunstvereniging en bij Herberg de Pol te Diepenheim.

(onderstaande links verwijzen naar externe project website www.thenonurbangarden.nl)

Met dank aan:
leader