Botanica

‘Botanica’ zou kunnen verwijzen naar een plek waar enkel nog het plantenleven aanwezig is op een andere planeet of over duizend jaar op onze aarde. De titel kan echter ook verwijzen naar het verzamelen, categoriseren, observeren en beschrijven van planten. In de voorjaarstentoonstelling staat een dergelijke gevarieerde blik op de natuur, of meer specifiek flora centraal.

De natuur is door de eeuwen heen in de beeldende kunst altijd een veelvoorkomend thema geweest. In tekeningen was het onderwerp flora zichtbaar in plantenvormen als decoratief patroon, in het weergeven van planten voor wetenschappelijke doeleinden in botanische tekeningen, of als symbool voor abstracte concepten.

In Botanica laten acht kunstenaars hedendaagse dimensies en interpretaties van het plantenleven zien, formeel van micro- tot macroperspectief, en inhoudelijk van metafoor voor de cyclus van het leven tot studieobject voor de ontrafeling van de fotosynthese.

Curator: Nanette Kraaikamp

Te zien t/m 5 juni

Deelnemende kunstenaars:

Emmy Bergsma – Hommarus W. Brusche – Nikki van Es – Arja Hop & Peter Svenson – Jolanda Schouten – Charlotte Schrameijer – Sigrid van Woudenberg

Nu te zien in Kunstvereniging

Lisa Reitmeier