De onbegrensde tuinen

In 2013 zijn door een team van vrijwilligers 70.000 wilde tulpen geplant in en rondom Diepenheim voor ‘De onbegrensde tuinen’ van Birthe Leemeijer. Inmiddels komen de tulpen voor de vierde maal uit de grond en sommige zijn al in bloei!

Bezoekers kunnen als hedendaagse ‘tulpenjagers’ op zoek naar de diverse soorten wilde tulpen, die zich als een leger over Diepenheim verspreiden. In 2015 schreef Tijs Goldschmidt een essay in de NRC over het kunstproject waardoor de diverse locaties druk werden bezocht.

Mocht u graag de tulpen willen bekijken, houd er rekening mee dat de tulpen in het wild groeien en de natuur een belangrijke rol speelt bij het groeiproces. Soms zijn de tulpen in volle bloei, soms bevinden ze zich nog in knop of resteert slechts de zaaddoos. Hierdoor zullen op sommige locaties meer tulpen te zien dan op andere locaties of zelfs helemaal niet meer. De wilde tulp bepaalt! Ook zijn de wilde tulpen kleiner en grilliger van vorm dan hun soortgenoten in de Keukenhof.

The Non Urban Garden
‘De Onbegrensde Tuinen’ maken deel uit van het project The Non Urban Garden. Vier kunstenaars / kunstenaarsduo’s ontwierpen op basis van artistiek onderzoek vier ‘tuinen van de 21e eeuw’.  Naast de tulpentuin ontstond een Boomtuin in een 250 jaar oude eik, een ‘tuinhek’ aan de rand van Diepenheim en een tuin met versteende en functionerende bijenkasten. Bij de balie van de Kunstvereniging is een brochure te verkrijgen met toelichting en een routekaartje langs alle locaties van The Non Urban Garden.

Status tulpen:

• achtertuin van Kunstvereniging Diepenheim (2017-4-20) – Nog enkele tulpen –

• achtertuin van Kunstvereniging Diepenheim (2017-4-6)

• achtertuin van Kunstvereniging Diepenheim (2017-3-22)

• op de Nijenhuizerlaan bij het Fechnermonument ‘De Waterlelies’
  • tegenover de werkplaats van Het Nijenhuis
  • bij de oude begraafplaats
  • bij Kasteel Warmelo

Winter-, seringen- en vlindertuin van herman de vries

Niet alleen de tulpen van Birthe Leemeijer bloeien, maar ook verschillende planten in het project van herman de vries.

2017-03-24:

Deelnemende kunstenaars: