Killing two birds with one stone

Kunstvereniging Diepenheim presenteert met trots de eerste solotentoonstelling van Jonathan van Doornum (1987, Mariënberg). In zijn werk onderzoekt Van Doornum verschillende concepten van tijd; of het nu historische periodes zijn, het idee van ‘geschiedenis’, verbeeldingen van vooruitgangsgeloof of de vluchtigheid der dingen.

Ieder tijdsconcept gaat gepaard met zijn eigen symboliek en dient als inspiratiebron voor Van Doornum’s werk. Hij combineert stijlelementen tot ruimtelijke collages, bewerkt industrieel materiaal als een klassieke beeldhouwer en transformeert dagelijkse objecten tot een nieuwe gedaante. Door dit proces verbeeldt Van Doornum niet alleen een idee van tijd, maar ook het gevoel ervan.

Zijn beelden refereren aan bekende vormen en tegelijkertijd lijken zij een eigen leven te leiden – ze ontsnappen, zuchten en veranderen in een nieuwe gedaante. Het is de combinatie van materiaal, de ruimtelijke geste van de sculpturen zelf en de abstracte beeldtaal, waarmee van Doornum een beroep doet op de empathie van de kijker.

Killing two birds with one stone toont een breed spectrum aan ruimtelijk werk – van een serie kleinere, autonome objecten tot grootschalige sculpturen die reageren op de expositieruimte zelf.

Curator: Alexandra Landré

Te zien t/m 5 juni

Killing two birds with one stone wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Stokroos.

stokrooslogo34x44zwart

Deelnemende kunstenaars: