MONOMET

Aan het Gazebo van Diepenheim, een hosta-kunstwerk van Urbain Mulkers (1945-2002), wordt een werk van Lucas Lenglet toegevoegd. MONOMET is net zo veel een reactie op het kunstmatige als op het natuurlijke van de omgeving. Door de streng rechthoekige en scherpkantige vorm en de verzameling architecturale elementen behoort het werk duidelijk niet tot de natuur. De kleur van het cortenstaal, die het midden houdt tussen de oranje tinten van uitgegroeide hosta’s in het vroege najaar én de rode beuken die rondom het Gazebo staan, geeft een bemiddelende positie aan het kunstwerk. Het is zo geplaatst dat het 64m2 terug geeft aan de tuin. Het kunstwerk, dat over het pompgemaal van Waterschap Vechtstromen heen is geplaatst, biedt de gelegenheid om het ontwerp van Mulkers vanaf hoogte te bekijken. MONOMET is geheel uit staal gemaakt, het is een mono-metalen volume. De titel verwijst ook naar een monoliet, een uitstekende, op zichzelf staande steen met een rituele betekenis zoals een menhir of een dolmen.

Lucas Lenglet
Architectuur als vocabulair voor denken over het scheidsvlak tussen de mens en de omgeving ligt aan de basis van het werk van Lucas Lenglet (1972). Het gebouwde is er in eerste instantie om bescherming te bieden. Vloeren, muren en daken bakenen een gegeven ruimte af van de oneindige ruimte. In het geval van Monomet wordt de afgebakende ruimte weer teruggevoegd bij de oneindige ruimte.

Foto’s: Agnes Booijink

 


Met dank aan:

 

 

 

 

 

 

 


 

Deelnemende kunstenaars:

Lucas Lenglet