‘Je suis toi – tu es moi’

Drawing Centre Diepenheim presenteert deze zomer een solotentoonstelling van Aline Thomassen (1964, Maastricht). Thomassen koestert al vele jaren een grote fascinatie voor de Marokkaanse cultuur en met name de subcultuur van Arabische vrouwen. In reusachtige aquarellen maakt zij haar onderwerp al tekenend invoelbaar. Krachtig aanwezige vrouwfiguren, veelal naakt en niets-verhullend, doemen op uit de kleurrijke verf waarin het lichamelijke en het emotionele letterlijk en figuurlijk in elkaar overvloeien. Door haar regelmatige verblijf in Marokko, gedurende ruim 20 jaar, komt zij zeer dicht op de huid van haar onderwerp en kan zij doordringen tot in de diepere psychologische lagen van de samenleving.

Een aantal nieuwe werken die Aline Thomassen speciaal voor Drawing Centre Diepenheim maakte nodigen de toeschouwer uit tot een fysieke en mentale ontmoeting met ‘de ander’, waarin existentiële dimensies van het mens-zijn als lijden, hoop, liefde, pijn en extase kunnen worden herkend en beleefd in al hun rauwheid en schoonheid.

Te zien t/m 28 augustus 2017

Curator: Nanette Kraaikamp

Afbeelding: Aline Thomassen • Zonder titel •  2017 • aquarel op papier • 251 x 152 cm •  Foto: Jan Zweerts

Deelnemende kunstenaars:

Aline Thomassen