Algemene Informatie

Unieke club
Diepenheim is gelegen in het Twentse coulisselandschap tussen eeuwenoude landgoederen en telt ongeveer 2000 inwoners.  De locatie, de kwaliteit van het gebodene en de verenigingsstructuur maken  Kunstvereniging Diepenheim tot een unieke club. Een plek waar kunstenaars graag komen experimenteren en exposeren. Gerenommeerde curatoren zorgen ervoor dat de Kunstvereniging steeds voorop loopt in de kunstwereld. Kwaliteit en de authentieke sfeer zijn een sterke combinatie.

Ruimtelijke kunst, tekenkunst en buitenkunst
De Kunstvereniging kiest helder voor drie pijlers van de beeldende kunst: ruimtelijke kunst, tekenkunst en ‘buitenkunst’ (landschapskunst en community art).

Tentoonstellingen en andere activiteiten
Met het ritme van de jaargetijden organiseert de Kunstvereniging afwisselend solo- en groepstentoonstellingen. Dit programma wordt gelardeerd met kunstenaarsgesprekken, educatieprojecten en andere activiteiten die de kunst meer ‘onder de mensen’ brengen. Daarnaast biedt de Kunstvereniging voor kunststudenten en professionele kunstenaars allerlei faciliteiten. Zo is via Werkplaats Diepenheim woon- en werkruimte beschikbaar voor artists in residence en worden regelmatig master classes georganiseerd.

Tuinen en landschap
De Kunstvereniging heeft in de loop van de jaren een bijzondere ‘collectie’ buitenprojecten gerealiseerd. Het Gazebo, de Tuinen van herman de vries en The Non-Urban Garden zijn het hele jaar door gratis te bezichtigen.
hfdgbw_opening

GeschiedenisVoor-_en_zijgevel_-_Diepenheim_-_20057056_-_RCE

Galerij 1881
Kunstvereniging Diepenheim ontstaat eind jaren zeventig op initiatief van enkele kunstminnende burgers. Op de zolder van het leeggekomen Diepenheimse raadhuis richt voorloper Galerij 1881 exposities in. Vanaf het begin ligt het accent op beeldhouwkunst. Nederlandse kunstenaars van naam, zoals Cornelius Rogge, Sjoerd Buisman, Marinus Boezem, Joseph Semah, Fortuyn / O’Brien, Jan van de Pavert, Roos Theeuws en vele anderen krijgen in de loop der jaren de gelegenheid te exposeren. Eenmaal per twee jaar wordt een buitenlandse kunstenaar uitgenodigd, o.m. Berlinde De Bruyckere, Peter Buggenhout en Hans Op de Beeck.

Drawing Centre
In 2011 zet Kunstvereniging Diepenheim een belangrijke, nieuwe stap: dan opent het Drawing Centre Diepenheim, dat na New York en Londen het derde centrum ter wereld is dat hedendaagse tekenkunst centraal stelt.

Openbare ruimte, landschap en tuinen
Gedurende haar bestaan richt de Kunstvereniging haar aandacht ook steeds meer op beelden in de openbare ruimte. Projecten in het landschap en tuinen komen erbij. Zo wordt Kunstvereniging Diepenheim steeds meer een ‘kunstinstelling zonder muren’.

Missie en doelstelling

Missie
Kunstvereniging Diepenheim is een presentatieplatform, werkplaats en laboratorium voor hedendaagse kunst. Verankerd in de landelijke omgeving, maar met een internationale horizon, toont de Kunstvereniging aan dat vernieuwing kan gedijen buiten een stedelijke context. Onderzoek, experiment, productie, presentatie en publieksparticipatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en maken Diepenheim tot vertrekpunt voor bijzondere vormen van kunst. Het werk dat uit onderzoek en presentatie in Diepenheim voortkomt, heeft zijn weerslag op de kunstenaar, diens werk en de (inter)nationale kunst- praktijk. Het publiek is deelgenoot en wordt actief betrokken. Door de ligging, ver weg van het stedelijk rumoer, biedt Diepenheim rust voor verdieping, concentratie en contemplatie. Professionele tentoonstellingsruimtes, mogelijkheden om te exposeren in de buitenruimte en zelfs goed geoutilleerde ateliers staan in deze oase van rust ter beschikking. Hiervan profiteren kunstenaars, maar zeker ook het geïnteresseerde publiek.

Doelstelling
De Kunstvereniging wil hedendaagse beeldende kunst presenteren, faciliteren en stimuleren, met nadruk op ruimtelijke kunst, tekenkunst en ‘buitenkunst’ (landschapskunst, community art, etc.). Zij organiseert daartoe tentoonstellingen, manifestaties en presentaties in zowel haar gebouwen als in de openbare ruimte. Daarnaast biedt de Kunstvereniging kunstenaars werkruimte, organiseert zij activiteiten die zijn gericht op educatie en talentontwikkeling en geeft zij publicaties, tekeningencahiers en werken in oplage uit.