Drawing Centre Diepenheim

Tekenkunst
Londen. New York. Diepenheim. Dat zijn de drie plaatsen ter wereld met een instelling die zich specifiek richt op de presentatie van hedendaagse en actuele tekenkunst. De laatste jaren neemt de belangstelling voor de tekenkunst toe. De Kunstvereniging ziet tekenen ook als eerste schakel tussen denken en handelen. De tekenkunst is een constante in de beeldende en toegepaste kunst, maar ook in aanverwante disciplines als architectuur en stedenbouw. Daarom is dit centrum voor tekenkunst een belangrijke aanvulling op het landelijke aanbod en heeft het Drawing Centre een eigen curator: Nanette Kraaikamp.

In het Drawing Centre Diepenheim vindt u:

• Vier keer per jaar wisselende tentoonstellingen van hedendaagse tekenkunst
  • Masterclasses en symposia
  • Documentatie van met name tekenkunst en -kunstenaars

Voorjaar22014

Voormalige kleuterschool en galerie
Het gebouw waarin Drawing Centre Diepenheim is gevestigd dateert uit 1967. Het is destijds gebouwd als kleuterschool. Toen de school vertrok, vestigde in 1994 Galerie Nijenhove zich in het pand. In 2011 kreeg het gebouw zijn volgende bestemming: de eerste tentoonstellingsruimte in Nederland die zich specifiek richt op hedendaagse tekenkunst.

‘Tekenen als speerpunt’
Tekenkunst is al sinds 2008 een speerpunt van Kunstvereniging Diepenheim. In dat jaar was Arno Kramer, curator van het Drawing Centre, mede-organisator van de tentoonstelling All About Drawing in het Stedelijk Museum Schiedam.

Licht en ruimte
Om het interieur van Galerie Nijenhove te transformeren tot een moderne expositieruimte waar ook grotere kunstwerken tentoongesteld kunnen worden is het pand grootscheeps verbouwd. Architectenbureau Ten Dam Architecten heeft de vloer laten zakken en het plafond verhoogd, waardoor de ruimte 60 centimeter hoger is geworden. Daardoor is een lichte ruimte ontstaan en zijn de karakteristieke dakspanten weer zichtbaar.

‘Drawing Centre’ of ‘Centrum voor tekenkunst’?
Voor wat betreft de naam: er is bewust gekozen voor de Engelse naam ‘Drawing Centre’ en niet voor het Nederlandse ‘Centrum voor tekenkunst’ om aan te geven dat Drawing Centre Diepenheim internationaal gericht is en ook buitenlandse kunstenaars aantrekt.

Kuimgaarden 1
7478 AN Diepenheim
T: 0547 – 35 21 43
E: info@kunstvereniging.nl

1 april – 30 oktober: woensdag t/m zondag van 11:00 tot 17:00

1 november – 31 maart: woensdag t/m zondag van 12:00 tot 16:00

Gesloten: 1 januari, 1e paasdag, Koningsdag, 1e kerstdag.