Werkplaats Diepenheim

Kunst- en Theaterwerkplaats

Uniek voor Nederland: een kunst- en theaterwerkplaats met verblijfsmogelijkheid waar gerenommeerde kunstenaars, (locatie-)theaterwerkgroepen en anderen kunnen werken aan presentaties en voorstellingen. Kunstvereniging Diepenheim en Stichting Kunsten Op Straat zijn initiatiefnemer van deze werkplaats. Kunsten op Straat brengt al meer dan 20 jaar professioneel straattheater in verschillende plaatsen in Overijssel en daarnaast ook locatietheater.

In de Kunst- en Theaterwerkplaats vindt u:

• Locatietheatervoorstellingen, uitvoeringen, exposities, educatieve projecten en streekproducties, bijeenkomsten van zorginstellingen en bedrijven
  • Goed geoutilleerde werkplaatsen voorzien van machines voor hout- en metaalbewerking, het maken van kleding en andere attributen
  • Vier appartementen met in totaal 18 artist-in-residence plekken

Samenwerking met …
De Kunst- en Theaterwerkplaats is een samenwerkingsverband van Kunstvereniging Diepenheim en Stichting Kunsten Op Straat.

Lithografie Werkplaats
lihtografie masterclass 2017 met Arno Kramer
Sinds 2016 is er in Werkplaats Diepenheim een volledig geoutilleerde steendrukkerij. De basis wordt gevormd door apparatuur uit de nalatenschap van meesterdrukker Piet Clement (1937-2015). In diens Printshop in Amsterdam zijn werken van vele bekende kunstenaars uit binnen- en buitenland in steendruk verschenen tussen 1958 en 2002. Om te voorkomen dat de bijzondere machines, waarop Constant, Ger Lataster, David Hockney en vele anderen hun werken hebben laten drukken, zouden verdwijnen, zijn ze overgebracht naar Diepenheim om hier een volledig geoutilleerde steendrukkerij te vormen. Dit is gebeurd onder de bezielende leiding van steendrukker Aad Hekker, die met zijn stichting Archaeopteryx Actuele Grafiek de grafische kunst in Nederland promoot. Ook is hij degene die met liefde anderen inwijdt in het prachtige ambacht van lithografie samen met de ervaren drukker Willem Oudenampsen.

De Lithografie Werkplaats is voor studenten aan kunstacademies, voor kunstenaars en iedereen die meer van deze prachtige techniek wil leren. Naast cursussen en masterclasses kunnen ook drukopdrachten uitgevoerd worden.

Lithografie werkplaats Diepenheim wordt mede mogelijk gemaakt door:
– Stichting Jakob Kruijff
– Stichting Archaeopteryx Actuele Grafiek
– Piet Clement

Meer informatie over Werkplaats Diepenheim
Kijk voor meer informatie op www.werkplaatsdiepenheim.nl

De Hagen 3
7478 AJ Diepenheim