Kunsteducatie

Waarom kunsteducatie?

Kunst doet wat met je. Het ontroert, betovert, schudt je wakker, doet soms ook een beetje pijn, kan een manier zijn om de wereld te laten zien wie jij bent en brengt je in contact met werelden die je misschien nog niet zo goed kent. Kunsteducatie is daarom voor Kunstvereniging Diepenheim een speerpunt, waarbij de Kunstvereniging ernaar streeft zowel volwassenen als kinderen te bereiken.

Rondleidingen
Kunstvereniging Diepenheim nodigt groepen uit om onder deskundige leiding kennis te maken met wat Diepenheim op het gebied van hedendaagse ruimtelijke beeldende kunst te bieden heeft. Vanzelfsprekend is het mogelijk een rondleiding te combineren met een ontvangst op maat. Van koffie met cake of een snee echte Twente krentenwegge, een borrel met bijzondere hapjes tot een compleet warm en koud buffet.

Een rondleiding is te boeken voor groepen van verschillende groottes. Boek een rondleiding middels een mail naar info@kunstvereniging.nl of bel naar 0547 – 35 21 43.

Workshops

boomtuineducatie8Tuinen van Diepenheim: Droomtuin

Gehele jaar

Klim met een wenteltrap omhoog naar een tuin in de top van een 250 jaar oude eik. De Boomtuin van Jeroen Kooijmans is een voorbeeld van een 21ste eeuwse tuin uit het tuinenproject The Non Urban Garden. Of ruik en bekijk de botanische verzameling in de tuinen van herman de vries. Zoek naar verschillen en overeenkomsten tussen de natuur en hetgeen wat mensen maken. De deelnemers gaan hier aan de slag om hun eigen landschap in de vorm van een droomtuin weer te geven met natuurlijke materialen als: bladeren, takjes, bietensap, natuurlijke pigmenten, en aardappelen.

Najaarstentoonstelling Arcadia: In een nieuwe jas

19 september – 29 november 2015

Samen bekijken we de tentoonstelling Arcadia. Wat zou je tegenwoordig als klederdracht kunnen bestempelen? Met witte Tyvek-stof maken we in de workshop een hedendaags mode-item. We richten ons op de schouderpartij en daarboven. Wordt het een hoedje met een sluier, kraag of meer halssieraad? Samen kijken we naar de voorbeelden van belangrijke mode items die we tot nu toe alleen kennen in de klederdracht. Bij het bewerken van dit materiaal kun je denken aan oude ambachten als knipkunst, weven, het knopen op zich en het naaien. Als extra materiaal zijn ijzerdraad, garens, touw en linten aanwezig om op de stof aan te brengen. Aan einde van de workshop bespreken we gezamenlijk alle gemaakte items.

Najaarstentoonstelling Arcadia: Wassen en Weven
19 september – 29 november 2015

Deze educatieve activiteit legt een verbinding tussen het thema huiselijkheid en het voor Diepenheim van oudsher bekende beeld van de wasvrouwen op de Bleek. De deelnemers worden uitgedaagd om hun verbeelding weer te geven van een huiselijke ritueel weven. Een ‘materialen-buffet’ staat klaar in de Kunstvereniging: verschillende stoffen van linnen, katoen en wol, wegwerpmaterialen en oude weefpatronen. De deelnemers kunnen zelf hun materialen kiezen, de kleuren en het formaat. De activiteit zal bestaan uit het opspannen van het touwwerk (zo mogelijk op de wasmiddelendoos), het scheuren van stroken en het weven van deze materialen op het raamwerk.

Bovenstaande workshopprogramma’s zijn te boeken voor groepen van verschillende groottes, zowel voor het onderwijs als andere groepen. In de workshopprogramma’s wordt altijd een combinatie gemaakt tussen het bekijken van de tentoonstelling en het maken van eigen werk. Workshops duren 2 uur en kosten 4 euro per deelnemer. Boek een workshop middels een mail naar info@kunstvereniging.nl of bel naar 0547 – 35 21 43.

Open Atelier

Ben je nieuwsgierig wat er in Kunstvereniging te zien is? En lijkt je het leuk om een middag zelf aan de slag te gaan als kunstenaar? Elke laatste zondag van een tentoonstelling organiseert Kunstvereniging Diepenheim een Open Atelier. De workshop is altijd geïnspireerd op het werk van de kunstenaars uit de tentoonstelling. Elke Open Atelier is anders en iedereen kan mee doen!

Bekijk in de agenda wanneer de eerste volgende is of hieronder verslagen van voorgaande Open Ateliers! Geef u op voor een Open Atelier via: info@kunstvereniging.nl of bel naar 0547 – 35 21 43.

KvD-Ohlsson-OpenAtelier

Verslagen voorgaande educatieprojecten