Het Gazebo van Diepenheim

Driedimensionale, groene collage
Natuur als sculptuur. Zo kun je het unieke Land-Art-project van de Belgische kunstenaar Urbain Mulkers (1945-2002) omschrijven. Aan de oever van de Regge, aan de Oude Goorseweg 2, zijn in 1995 1.393 hostasoorten geplant, omzoomd door een dubbele rij van 136 rode beuken. ‘De rode beuken vormen de omlijsting van het schilderij dat is opgebouwd uit duizend tonen van groen. (…) Binnen de donkerrode lijst van de majestueuze beuken is het groene schilderij in feite het ultieme portret van het landschap buiten het Gazebo en daarmee ook van de rest van de wereld. Zoals ik landkaarten verknip en als collage weer samenbreng volgens mijn eigen opvatting van schoonheid, zo organiseer ik met de groentinten van de planten een persoonlijke en unieke collage’, aldus Mulkers.

Beschutting
Het Italiaanse ‘gazebo’ betekent bouwsel aan de kant van de weg, waar men beschutting zoekt tegen de zon. Met het Gazebo van Diepenheim realiseerde Urbain Mulkers een schaduwrijke, natuurlijke ruimte waar de bezoeker zich even kan terugtrekken en kan uitrusten.

gazebo_01

De hosta

Duizenden hostavariëteiten
De hosta is via het VOC vanuit Azië in Europa terechtgekomen. Er zijn duizenden variëteiten van deze vaste tuinplant: van piepklein tot bijna een meter hoog, met puntige, ronde of gekartelde bladeren, dof of glanzend, met of zonder witrandje en in alle mogelijke tinten groen, maar allemaal hebben ze de kenmerkende nerven die het blad een bijzondere tekening geven. Omstreeks juni tooien de planten zich met zwierige bloemen in wit- of paarstinten.

Hostaverzameling
In Het Gazebo van Diepenheim staan de planten in perken, omzoomd door paden van schors. Samen vormen de paden en perken een abstracte verbeelding van de nerven van een hostablad. De hosta’s hebben klinkende namen als: ‘Amber Maiden’, ‘Lemonade’, ‘Guacamole’, Wrinkles and Crinkles’, ‘Blade Runner’, ‘Slick Willie’, ‘Red Salamander’ en ‘Elvis Lives’. Een complete catalogus van de hosta’s in het Gazebo is verkrijgbaar bij Kunstvereniging Diepenheim.

Europese Referentiecollectie
Botanisch gezien is de hostacollectie ook van groot belang. De Nederlandse Hosta Vereniging heeft Het Gazebo van Diepenheim het predicaat Europese Referentiecollectie verleend.

Met dank aan Nederlandse Hosta Vereniging

Meerdere keren per jaar verleent de Nederlandse hostavereniging haar medewerking aan het onderhoud van het Gazebo. Wij zijn heel blij met de steun en hulp van deze enthousiaste vrijwilligers. Bekijk hier hun blog over het onderhoud van het Gazebo (ENG) ->

Met dank aan
Kunstverenging Diepenheim wordt financieel ondersteund door de gemeente Hof van Twente, de provincie Overijssel en het ministerie van OCW.

euleader