De Waterlelies

Nanna, of het zieleleven der planten (1848) van de Duitse natuurwetenschapper en filosoof Gustav Theodor Fechner (1801-1887) is de inspiratiebron van kunstenaar herman de vries (geb. 1931) voor deze vijver met witte waterlelies in de gracht van de voormalige havezate Peckedam. In Nanna vertelt Fechner hoe hij, na een periode van oogklachten, een bloeiende waterlelie ervaart. Met grote verwondering kijkt hij naar de bouw en het leven van de plant. Hij verlangt naar nieuwe ogen om de natuur als een altijd nieuwe waarheid te ervaren.
Kunstenaar herman de vries herkent hierin zijn eigen standpunt over kunst en natuur. de vries gaat ervan uit dat natuur kunst is; de taak van de kunstenaar is dit zichtbaar te maken.

De hommage van de vries aan Fechner is een uitnodiging aan het publiek om het water en de waterlelies van dichtbij te ervaren en over natuur en kunst na te denken.

Met dank aan

Kunstvereniging Diepenheim dankt Landgoed Nijenhuis en Westerflier, Gemeente Hof van Twente, Waterschap Vechtstromen en de Provincie Overijssel.

Locatie: Nijenhuizerlaan (voormalig havezate Peckedam), Diepenheim

herman de vries fechner monument