Terugblik Open Atelier ‘Waar de hand danst’

Geschreven door: Wieke Teselink (docent beeldende kunst, vrijwilliger Kunstvereniging Diepenheim)

Zondag 31 mei: het einde van de tentoonstelling ‘Waar de hand zingt’ is in zicht en daar hoort natuurlijk een Open Atelier bij. Tegen het einde van elke tentoonstelling organiseert Kunstvereniging Diepenheim een workshop in een ateliersetting voor iedereen van 8 tot 88 jaar. Met de groep sta ik in de hal van Drawing Centre Diepenheim, ze zijn ontzettend nieuwsgierig: ‘Waar komen we vanmiddag mee thuis?’.

Waar start het creatieve brein van de kunstenaar? De uitkomsten van de zoektocht naar het creatieve proces van kunstenaars bekijken we in de tentoonstelling: Waar de hand zingt. De tekeningen van Paul Klemann roepen de eerste vragen op. ‘Hoe kun je dit tekenen?’ Rachel, 11 jaar, weet het antwoord: ‘In je dromen kan alles.’ Ook de tekeningen van Rosemin Hendriks worden bekeken. De enkele lijnen die op het papier staan zijn heel doeltreffend. ‘Zou ze deze lijnen in één keer op het papier kunnen krijgen?’ De meeste deelnemers denken van niet. Het is een zoektocht, naar welke lijn waar moet. Het hoeft niet direct de goede lijn te zijn. Iets wat we onthouden als we straks zelf aan de slag mogen.

IMG_4299

Om de creatieve motor van de deelnemers te starten doe ik samen met de groep de spaghetti test. Wat kun je allemaal met spaghetti maken, als je niet weet wat spaghetti was? Al snel komen we aan een grote verzameling van ideeën. De ideeën gaan verder buiten de bekende spaghetti in de pan met gehakt en rode saus. Samen help je elkaar op nieuwe ideeën, het creatieve denken word gestart door allerlei oplossingen te bedenken voor één vraag.

De workshop vervolgt zich in Werkplaats Diepenheim. Aan een grote tafel starten we met gekleurde klei een kleine wereld te maken. Welke werelden ken jij? Ga je naar beneden naar de onderwaterwereld? Vlieg je boven je eigen je dorp? Of laat je een wereld zien waar je nog nooit bent geweest? Iedereen kiest een landschap, een stad of een ruimte in hun verbeelding of die zij van dichtbij kennen. Met gekleurde klei geven zij het landschap vorm op een plankje. Welke kleuren kies je? Wordt het een vlak landschap of zijn er vele hoogteverschillen? Rachel zet op haar plankje twee landschappen tegenover elkaar, Ina maakt het landschap waar ze elke week door heen wandelt en Gerry maakt een landschap van oren. Ieder vindt zijn eigen manier om de beginvraag uit te werken.

IMG_4306

Zodra het gekleurde landschap staat en de koffie en lekkers op is, maken we nog omslag in onze workshop. Vanuit de wereld in kleur gaan we zwart-wit tekening maken. De creatieve motor mag weer aan de slag: hoe maak je vertaling van jouw ruimtelijke en gekleurde landschap naar een tekening?  Door goed te kijken naar je eigen werk vind je een manier om te starten, je kan je landschap gebruiken als inspiratiebron. Elementen worden uit de gekleurde wereld gepakt en herhaalt op het papier. Wat moet opvallen? Wat laat je weg? Waar is het nog kaal op je papier en welk onderdeel mag je nog accentueren? De handen van de deelnemers dansen over het papier!

IMG_4330

Als de werken klaar zijn bekijken we met de hele groep elkaars werk. Elke tekening ligt naast het bijbehorende ruimtelijke werk. Het valt op dat de tekening bijna werkt als een schaduw van de gekleurde wereld. De schaduw die op het papier valt is de afdruk voor de tekening geworden. Met bewondering voor elkaars werk en verrast met het resultaat van ons eigen werk sluiten we het Open Atelier af. Tot een volgende keer!

Met dank aan Marianne Jonkhans & Wieke Teselink

IMG_4338IMG_4291IMG_4316