‘De Droomtuin’ 2014

Klim met een wenteltrap omhoog naar een tuin in de top van een 250 jaar oude eik. De Boomtuin van Jeroen Kooijmans is een voorbeeld van een 21ste eeuwse tuin uit het project The Non Urban Garden. Zoek naar verschillen en overeenkomsten tussen de natuur en hetgeen wat mensen maken en vind je antwoorden in het werk van Elke Baggen en Marielle Videler in de tentoonstelling Onschuld. De tentoongestelde werken in de gebouwen en de omgeving van de Kunstvereniging Diepenheim gaven ons de inspiratie voor de educatieve activiteit: De Droomtuin.

boomtuineducatie9

Inhoud

Verzamelen bij de boom van Jeroen Kooijmans achter landgoed het Westerflier (routebeschrijving zal worden bijgevoegd). Korte uitleg van het thema ‘Onschuld’ van de tentoonstelling bij Kunstvereniging Diepenheim. Het relatief onaangeroerde landschap rond Diepenheim: hoe onbedorven zijn de omgeving en haar bewoners eigenlijk? Wat is ‘natuur’ eigenlijk nog in deze tijd? Elke Baggen bijvoorbeeld onderzoekt de scheidslijn tussen wat natuur is en wat door mensen gemaakt is. Ook zal kort het project The Non Urban Garden besproken worden waar de Boomtuin van Jeroen Kooijmans deel van uitmaakt.

De trap van Jeroen Kooijmans die naar zijn besloten, intieme tuin leidt is onze inspiratiebron. Hoe ziet jouw stukje landschap eruit? Met andere woorden: hoe ziet jouw droomtuin
eruit? En hoe ‘onschuldig’ is deze?

Vervolgens een korte fietstocht door een stukje eeuwenoud cultuurlandschap naar het centrum van Diepenheim alwaar de workshop zal plaatsvinden in een voormalig ‘los hoes’ (het Ottenhuis). De leerlingen gaan hier aan de slag om hun eigen landschap in de vorm van een droomtuin weer te geven. (tijdsduur 1 uur). Er wordt gewerkt op papier met verschillende materialen uit de natuur zoals bladeren, takjes, bietensap, natuurlijke pigmenten, aardappelen, bister etc.

Tot slot een bezoek aan het nabijgelegen Drawing Centre waar de leerlingen hun reacties kunnen geven op de installaties van Elke Baggen (die de scheidslijn tussen ‘natuur’ en ‘stad’ onderzoekt) en Marielle Videler (die een poëtische reflectie geeft op ‘de jacht’). De door de leerlingen gemaakte werken worden gespiegeld aan het werk van deze professionele kunstenaars.

Leerdoelen

• leerlingen kennis laten maken met hedendaagse kunst.
• leerlingen ervaren dat hun omgeving betekenisvol is en iets met henzelf te maken heeft.
• leerlingen een eigen ervaring laten opdoen en daarna hun eigen verbeelding laten weergeven.
• leerlingen kunnen een ogenschijnlijk alledaags gegeven vertalen in iets bijzonders.
• leerlingen maken eigen keuzes wat betreft natuurlijke materialen.
• leerlingen kunnen reflecteren op hun eigen gemaakte werk en dat van anderen.
• leerlingen maken kunst door het stellen van vragen over kunstwerken.

Lees het verslag over de ervaringen van Scholengemeenschap de Waerdenborgh ->

boomtuineducatie11

Deelnemers workshop

• voortgezet onderwijs – onderbouw
• basisschool groep 7 en 8

Tijdsduur en periode:
De duur van de workshop is 2,5 uur (alternatieven mogelijk, bijvoorbeeld door zelf een tentoonstelling in te richten).

De workshops worden gegeven in de periode 20 september – 15 december 2014.

educatie-droomtuin