Emmy Bergsma

Artists in Residence: Emmy Bergsma en Susanne von Bülow

Op uitnodiging van Drawing Centre Diepenheim verblijven Susanne von Bülow (Münster) en Emmy Bergsma (Zwolle) twee weken als Artists in Residence in Diepenheim in het kader van hun samenwerkingsproject Mapping Paradise. Het project is onderdeel van taNDem, een kunst- en cultuurprogramma waarin Duitse en Nederlandse kunstenaars met elkaar samenwerken.

Het Paradijs

“Uitgangspunt voor ons samenwerkingsproject is dat hét Paradijs een fictieve plek is, een plek die je wel kunt zoeken, maar nooit zult vinden. Maar soms is het andersom: terwijl we onder een dicht bladerdak van een boom rusten, dan vindt het Paradijs óns. In het Bijbelse paradijsverhaal wordt geschreven over De Boom des Levens en de Boom van Kennis van Goed en Kwaad. Het lijken gewone bomen, maar ze zijn tegelijkertijd de dragers van de waarheid, de geheimen van het leven en de wijsheid over ons bestaan.”

Emmy Bergsma Artists in Residence
Emmy Bergsma
Bomen ‘verstaan’

Susanne von Bülow en Emmy Bergsma stellen zichzelf de vraag of de bomen die nu groeien, uit hetzelfde DNA zouden kunnen bestaan als de bomen in de Hof van Eden. In een poging om dichter bij het Paradijs te komen en om de natuurlijke relatie tussen mensen en bomen verder te onderzoeken bezoeken ze een aantal oude bomen in de Euregio. Ze gebruiken o.a. hun intuïtie, zintuigen, artistieke visie en associatieve vermogens om de bomen te ‘verstaan’. Ze werken daarvoor afwisselend ter plekke bij de bomen en in hun studio’s. Ook maken ze gebruik van verschillende tekenmaterialen en -technieken, zoals frottage en getekende animatie.

Susanne von Bülow – video still
Mapping Paradise

De artist-in-residence-periode in Diepenheim valt middenin de projectperiode van Mapping Paradise. Deze is gestart in juni 2020 en mondt uit in een tentoonstelling die in juni 2021 in Kunstverein Ahlen in Duitsland opent. De kunstenaars zijn benieuwd of de gezamenlijke werkperiode op één plek naar nieuwe vormen van samenwerking zal leiden. Maar ook zullen ze in Diepenheim en in de omgeving enkele oude bomen onderzoeken. En ze staan open voor de plaatselijke legendes en de verhalen van de inwoners van Diepenheim over de oude bomen uit hun directe omgeving.

Open studio

De Artists in Residence werken van 19 oktober t/m 1 november in de bovenruimte van de Kunstvereniging, die als hun tijdelijke studio fungeert. Op zaterdag 31 oktober is het publiek van harte welkom in de Kunstvereniging om met de kunstenaars in gesprek te gaan en de voortgang van hun proces te bekijken. Let op: Bezoek is alleen mogelijk bij aanmelding vóór vrijdag 30 oktober 17.00 uur, mail hiervoor naar info@kunstvereniging.nl.