Boomtuin

Boomtuin genomineerd voor Boom van het Jaar

De Boomtuin van kunstenaar Jeroen Kooijmans is genomineerd voor Boom van het Jaar. De Boomtuin is één van de buitenprojecten van Kunstvereniging Diepenheim. De winnende boom wordt eind oktober/begin november bekendgemaakt en is tevens de Nederlandse inzending voor de European Tree of the Year 2021.

Boomtuin
Fotograaf Mark Kohn
Kunst, cultuur en natuur

Bij de Boom van het Jaar-verkiezing draait het om markante bomen met een bijzonder verhaal. Uit 87 aangemelde bomen met de bijbehorende verhalen heeft de jury van de Boom van het Jaar-verkiezing 12 bomen (1 voor iedere provincie) genomineerd. Het SBNL Natuurfonds, de organisatie achter de Nederlandse verkiezing, nomineerde de Boomtuin onder meer omdat hier de Diepenheimse kunst, cultuur en natuur in verweven zijn.

Non Urban Gardens

Kunstenaar Jeroen Kooijmans realiseerde in 2013 een ‘tuin’ in de 250 jaar oude eik. Dit kunstwerk, in de boom van boer Matthijs Sipma, kwam voort uit het project van Kunstvereniging Diepenheim The Non Urban Garden. Hier luidde de vraag: Wat is jouw visie op de tuin van de 21ste eeuw? Na artistiek onderzoek zijn er destijds vier ‘Non Urban Gardens’ gerealiseerd.

Tijd en ruimte in een niet-stedelijke omgeving liggen ten grondslag aan het concept van De Boomtuin. De boom dient als architectuur en drager van nieuw land. Via een wenteltrap langs de stam kom je op het plateau van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over het landschap en de Schipbeek.

Stemmen op de Boomtuin

De Boomtuin is de inzending van Overijssel. Tot 14 oktober 12.00 uur kan er online gestemd worden voor de landelijke verkiezing via www.deboomvanhetjaar.nl/stem-op-uw-boom.

De Boomtuin en andere Tuinen van Diepenheim zijn goed te bezoeken aan de hand van een fiets- of wandelroute. Vraag hiernaar bij het Drawing Centre Diepenheim, geopend van woensdag tot en met zondag van 12.00 – 17.00 uur. Of bij de VVV in Cultuurcentrum Herberg de Pol.

De regionale omroep RTV Oost bracht een bezoek aan de Boomtuin en het Gazebo van Diepenheim. Bekijk HIER het item “Blij om nominatie boom, maar zorgen om droogte bij Kunstvereniging Diepenheim”.

Foto: Mark Kohn