Buiten Westen #2 onder grote belangstelling geopend

De groepstentoonstelling Buiten Westen #2 is vanmiddag op de feestelijke opening, onder grote belangstelling, met enthousiasme ontvangen.

Na het welkomstwoord van voorzitter Just Schimmelpenninck opende gedeputeerde van de provincie Overijssel Roy de Witte de tentoonstelling. “Cultuur is belangrijk voor iedereen, cultuur is de zuurstof die mensen verbindt, die ook mensen bij elkaar brengt en die mensen de creativiteit geeft om grote maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Ik vind het een eer om deze tentoonstelling te mogen openen. Ik wens jullie veel plezier en succes met de tentoonstelling, en wil jullie ook vooral uitdagen om nog veel meer te doen; jong talent te ontwikkelen en stimuleren. Dan weet ik zeker dat Diepenheim nog meer Diepenheim wordt voor ons, maar ook voor de rest van heel Nederland.”

Gastcurator Hélène Webers gaf een toelichting op de door haar geselecteerde jonge kunstenaars en roemde hen om hun talent. “De titel van de tentoonstelling is meer dan een geografische duiding. Deze tentoonstelling gaat buiten de gebaande paden en laat werk zien van jonge kunstenaars uit het Oosten van Nederland. In de kunst is al zoveel gedaan, dat ik het heel knap vind dat je op deze leeftijd al een eigen stijl hebt weten te ontwikkelen. Ze hebben zich meester gemaakt van hun medium. De meeste werken zijn nieuw en voor deze tentoonstelling gemaakt. Ze spreken een standpunt uit en moedigen de bezoeker eigenlijk uit dat ook te doen; of dat nou online is of offline of fysiek in de ruimte.”

Aansluitend verzorgde Henry Byrne, één van de acht deelnemende kunstenaars, de performance “Big Cut”, waarna de tentoonstelling bezichtigd kon worden.

De avond werd informeel voortgezet in Cultuurcentrum Herberg de Pol waar gezamenlijk werd gegeten en geproost op de tentoonstelling. Buiten Westen #2 is nog tot en met 1 juni, van woensdag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 uur, te zien in het hoofdgebouw van de Kunstvereniging.