Curator tipt: Bastienne Kramer in Rijksmuseum van Oudheden

Alexandra Landré en Nanette Kraaikamp, de artistiek leiders van de Kunstvereniging en het Drawing Centre, houden je op de hoogte van inspirerende tentoonstellingen, (inter)nationale evenementen, aanstormende talenten en andere interessante of spraakmakende nieuwsfeiten uit de kunstwereld.

Tip: Rijksmuseum van Oudheden: Cyprus – eiland in beweging

Venus of Nicosia 40cm mirrored・Bastienne kramer・Foto: Rik Klein Gotink

Het werk van Bastienne Kramer was afgelopen zomer te zien in Kunstvereniging Diepenheim, in haar eerste overzichtstentoonstelling FLASHFORWARD. Vanaf 11 oktober exposeert ze in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Het 3D-geprinte terracotta beeld “Venus of Nicosia” dat in FLASHFORWARD getoond werd, staat hier tussen vierhonderd archeologische topstukken.

Als kind was ze al gefascineerd door keramiek en terracotta, en bouwde ze haar eigen oventjes in de tuin om beelden te bakken. Inspiratiebronnen van Kramer zijn vrouwenfiguren uit het verleden tot en met het heden, en het materialen en de mythologie uit de oudheid. Van het originele terracotta object uit 1400 – 1200 v. Chr. creëerde ze, met gebruik van moderne reproductietechnieken, een nieuw werk.