Curator tipt: herman de vries in Alkmaar

Alexandra Landré en Nanette Kraaikamp, de curatoren van de Kunstvereniging en het Drawing Centre, houden je op de hoogte van inspirerende tentoonstellingen, (inter)nationale evenementen, aanstormende talenten en andere interessante of spraakmakende nieuwsfeiten uit de kunstwereld.

Tip: een nieuw kunstwerk van herman de vries is tot en met 1 september te zien in het Stedelijk Museum Alkmaar.

Beeldend kunstenaar herman de vries is onder meer door zijn winter-, seringen- en vlindertuin in de Tuinen van Diepenheim onlosmakelijk verbonden met de Kunstvereniging. In zijn werk speelt de natuur een centrale rol. Hij werd in 1931 geboren in Alkmaar en keerde voor deze kunstopdracht van Stedelijk Museum Alkmaar letterlijk terug naar zijn geboortegrond.

Basisschoolleerlingen uit Noord-Holland verzamelden aarde voor herman de vries, om zijn iconische “aarduitwrijvingen” te maken. Met dit project draagt hij de aandacht voor de natuur en omgeving over aan een nieuwe generatie. Ook in Diepenheim hebben de tuinen van herman de vries een educatieve functie voor de jeugd; met de workshop network to nature.

Afb: Stedelijk Museum Alkmaar