Curator tipt: Museum de Fundatie – Vrijheid

Alexandra Landré en Nanette Kraaikamp, de curatoren van de Kunstvereniging en het Drawing Centre, houden je op de hoogte van inspirerende tentoonstellingen, (inter)nationale evenementen, aanstormende talenten en andere interessante of spraakmakende nieuwsfeiten uit de kunstwereld.

Tip: Museum de Fundatie toont van 18 januari tot en met 12 mei 2019 de tentoonstelling ‘Vrijheid – de vijftig Nederlandse kernkunstwerken vanaf 1968’.

Dit project exposeert vijftig toonaangevende werken die de afgelopen vijftig jaar in Nederland gemaakt zijn. De keuze van deze selectie is subjectief, maar dat is ook waar het om gaat; de discussie over artistieke ijkpunten wordt nieuw leven ingeblazen. Een ambitieus en tegelijk ongebruikelijk project dat een uitnodiging tot discussie is, maar ook een liefdesverklaring aan de Nederlandse kunst.

Onder anderen kunstenaars Maria Roosen, Suchan Kinoshita en Marcel van Eeden nemen deel aan deze expositie, hun werk was eerder ook al in de Kunstvereniging te zien.

Curator Alexandra: “De tentoonstelling Vrijheid laat zien hoe rijk en gevarieerd de hedendaagse, beeldende kunst in Nederland is. De selectie werken zijn één voor één schatten uit collecties van verschillende musea en anders niet op deze manier samen te zien. Natuurlijk ben ik ook een beetje trots, dat kunstenaars van de Kunstvereniging hier ook in opgenomen zijn. Al met al een bijzondere gelegenheid dus om je onder te dompelen in de grote diversiteit aan verhalen of zelf in actie te komen, bijvoorbeeld in de bijzondere installatie Jump van Job Koelewijn, maar meer ga ik niet verklappen.”

Guido van der Werve (1977), Nummer acht, everything is going to be alright, 2007, video loop, 10’10”, collectie van de kunstenaar en GRIMM, Amsterdam | New York (video still © Ben Geraerts).