Verschijnen publicatie: ‘Het Nieuwe Bouwen’ van Jantien Jongsma

Ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Het Nieuwe Bouwen’ van Jantien Jongsma in Drawing Centre Diepenheim is een gelijknamige publicatie verschenen. ‘Het Nieuwe Bouwen’ neemt je mee in een veelzijdige, kleurrijke wereld: met overzichtsfoto’s van de tentoonstelling en uitgelichte individuele werken, aangevuld met een sprankelende tekst door schrijver en dichter Inge Pollet. Deze prachtige full-colour publicatie die een overzicht biedt op Jongsma’s artistieke praktijk is nu bij ons te verkrijgen!

Jantien Jongsma maakt voornamelijk werken op papier, van schilderachtig – opgebouwd met verschillende materialen zoals gouache en kleurpotlood – tot minutieus gedetailleerde zwart-wit potloodtekeningen. Voor de tentoonstelling in Diepenheim creëerde zij ruimte-vullende muurschilderingen waarop recente tekeningen zijn samengebracht. Zo is er een nieuw werk ontstaan dat een samenhangend overzicht biedt op Jongsma’s huidige artistieke praktijk.

In de tekeningen van Jongsma zijn vele details te ontdekken, zoals de mensfiguren die gebouwen, pleinen en straten bevolken, voertuigen, planten en dieren, soms aangevuld met teksten. Ze vormen tezamen bonte voorstellingen die letterlijk en figuurlijk, diverse gezichtspunten bieden op een omgeving, en dat wat zich daarin afspeelt. Jongsma’s directe leefomgeving en herinneringen aan plaatsen waar zij woonde, vormen vaak de aanleiding voor haar verhalen en haar specifieke vormentaal. Haar recente werken zijn geïnspireerd op haar huidige woon- en werkplaats: de wijk Slotervaart in Amsterdam, waar Jongsma kort geleden naar toe verhuisde.

Architectonische stijl- en kleurelementen uit Slotervaart zijn in de tekeningen terug te vinden: blokvormen, abstracte patronen en een selectief kleurenpalet domineren. Met deze vormentaal verwijst Jongsma tegelijkertijd losjes naar modernistische bouwstijlen en kunststromingen als De Stijl en het Nieuwe Bouwen. Een verbetering van het woongenot en daarmee de verheffing van het leven van het volk was het doel, en hét ideaal van de architecten. Het optimisme, de idealen, het vooruitgangsgeloof – de geestelijke fundamenten van Jongsma’s woonwijk – ze zijn in ‘Het Nieuwe Bouwen’ weer even voelbaar. Onder de vele nostalgische beeldassociaties in de tekeningen van Jongsma schuilt ook een kritische noot: staat het welbevinden van de mens in onze maatschappij nog wel voorop? In Jongsma’s tekeningen is de hoop daarop in ieder geval nog niet vervlogen, een leven kan je altijd weer opnieuw bouwen.

Drawing Centre Diepenheim wil het optimisme dat uit deze tentoonstelling spreekt middels deze publicatie langer laten voortduren.

‘De reling van de trap heeft dezelfde kleur blauw als het jurkje van het meisje met de bal. En hoewel de ramen van de school zwart zijn, lijkt het toch een fijne plek. De kinderen op het plein zijn lekker vrij, het is herfst en zomer tegelijkertijd.’ – Inge Pollet

De publicatie ‘Het Nieuwe Bouwen’ bestellen voor slecht €7,50 (excl. verzendkosten)?
Stuur een mail naar info@kunstvereniging.nl