Between Grace and Fury

Kunstvereniging Diepenheim presenteert ‘Between Grace and Fury’, de eerste overzichtstentoonstelling van kunstenaar Matea Bakula.

Matea heeft een bijzondere interesse in materiaal dat vooral ingezet wordt vanwege zijn functionele kwaliteiten, zoals verpakkingen, isolatieschuim, beton of was. Net als een alchemist onderwerpt zij deze aan experimenten en forceert ze ongebruikelijke combinaties en verwerkt ze deze door gebruik van traditionele beeldhouwprocessen. Het anders waardeloze materiaal verkrijgt hierdoor een nieuwe gedaante. Minimalistische beelden in de vorm van bijvoorbeeld monumentale kolommen, vierkante reliëfs of sferen bieden ruimte voor de schilderachtige sporen aan hun oppervlakken. Het zijn verwijzingen naar de eerdere experimenten en metamorfose.

Dit spanningsveld tussen de verstilling van de vorm en de beweging van het materiaal is een terugkerend motief in de uiteenlopende sculpturen en installaties die voor het eerst zijn samengebracht in ‘Between Grace and Fury’.

Curator: Alexandra Landré

De tentoonstelling is te zien van 6 oktober t/m 23 december 2018.

Afbeelding: Matea Bakula – productie detail – 2018

Deelnemende kunstenaars: