(Dis)connection

Kunstvereniging Diepenheim en de Jindřich Chalupecký Society (Tsjechië) presenteren met trots de groepstentoonstelling (Dis)connection, met installaties, sculpturen en videowerken van dertien internationale kunstenaars. De tentoonstelling brengt verschillende artistieke posities samen die verbonden zijn door een gedeelde zorg: hoe kunnen wij samenleven?

KunstenaarsAdéla Babanová, Sybren de Boer, Lotte Geeven & Yeb Wiersma, Anna Hulačová, Valentýna Janů, Hannah Joka, Martin Kohout, Frank Mandersloot, Anetta Mona Chisa & Lucia Tkáčová, Maria Pask & Frederique Bergholtz

De vraag is een echo van een groter veld van maatschappelijke en economische zorgen. Het suggereert een herbezinning op de manieren waarop wij onszelf organiseren – zowel persoonlijk als ook collectief. In het midden van een mondiale milieu-, humanitaire en politieke crisis, moeten we ons afvragen hoe wij deze kunnen afwenden? Welke kennis nemen wij mee en welke veronderstelling en waarden moeten wij loslaten?

Door zich los te koppelen van moderne concepten, zoals het idee van vooruitgang, bieden de kunstenaars ruimte voor nieuwe verhalen die tot de verbeelding spreken. De meest uiteenlopende artistieke middelen komen aan bod: van fictieve documentaires en systeeminstallaties tot werken die ons anders naar het idee ‘tijd’ laten kijken. Op een kritische en intuïtieve wijze ontstaan zo alternatieve manieren om verbindingen te creëren.

(Dis)connection nodigt het publiek uit om deze verschillende perspectieven te verkennen en om onorthodoxe verhalen voor mogelijke toekomsten gezamenlijk te verbeelden.

Curatoren: Karina Kottová en Alexandra Landré

Te bezichtigen van zaterdag 2 februari tot en met zondag 5 mei 2019