IT’ STIMETO LE AVEEM OTIONS | Preludium 5

Eiko Ishizawa
‘IT’ STIMETO LE AVEEM OTIONS’*

De wijze waarop de Zen-filosofie naar de wereld kijkt, verschilt wezenlijk van de manier waarop de westerse cultuur dat doet. De Japanse kunstenares Eiko Ishizawa legt in haar tentoonstelling enkele belangrijke verschillen bloot.

Liefde en angst zijn emoties die in ons leven de grootste invloed hebben op onze waarneming van de wereld. Zij beheersen ons en leggen ons begrenzingen op die onze waarneming beïnvloeden. Eiko: ‘Onze waarneming van de werkelijkheid brengt nu eenmaal altijd beperkingen met zich mee, waaraan we niet kunnen ontsnappen. Misschien wordt het tijd gewoon te genieten van het moment’. In haar installatie stapelt zij bonken natte klei op elkaar. Elke stapel vertegenwoordigt een persoon, die zich onderscheidt door een plant op zijn hoofd. Samen met een danser geven zij uitdrukking aan het thema ‘liefde en angst binnen menselijke relaties’.

* De titel van de tentoonstelling (‘It’s time to leave emotions’) geeft aan hoe je door openbreken van woorden een totaal andere lezing van deze zin veroorzaakt. Misschien geeft de opengebroken zin wel een andere betekenis aan het bekende….

Curatoren: Hanne Hagenaars en Heske ten Cate

Te zien t/m 1 maart.

Projectruimte – Preludium 5
‘Feestzaal’

Afgelopen september organiseerde Drawing Centre Diepenheim een Masterclass Tekenen van Arno Kramer. Van het ontstane werk is een tentoonstelling gemaakt waarin de 12 deelnemers exposeren. Elke individuele deelnemer was geselecteerd op sterke persoonlijke kwaliteiten in hun tekenen. De verrassende variëteit in de werken van de verschillende deelnemers leverde heel diverse commentaren en gesprekken op. Aan de hand van de kritiek gingen de kunstenaars direct aan het werk, wat soms tot kleine, maar ook ingrijpende verandering leidde.

Deelnemers Masterclass Tekenen Arno Kramer: Aline Eras, Cathelijn van Goor, Ester Heilbron, Marike Hoekstra, Esther IJssels, Floor Leemans, Anna Rudolf, Inge Schenke, Monique Temmen, Daniël van der Veer, Heleen Wiemer en Sara Joyce Zwarts.

Dertiende Tekeningencahier

Tijdens de opening zal het nieuwe tekeningencahier worden gepresenteerd.In deze publicatie staat een overzicht van de tentoonstellingen in Drawing Centre Diepenheim en wordt er een indruk gegeven van het werk van de deelnemers aan de Masterclass tekenen die Arno Kramer in september gaf.

Curator: Arno Kramer

Te zien t/m 1 maart.