FLASHFORWARD

Curator: Alexandra Landré

FLASHFORWARD

Een subversieve houding, zo laat de artistieke praktijk van beeldend kunstenaar Bastienne Kramer zich samenvatten. In haar werk onderzoekt zij de machtsverhoudingen die schuilgaan achter dagelijkse objecten, materialen en beelden die ons onopgemerkt lijken te omgeven. Aanstekers of zout- en peperstellen in de vorm van vrouwenlijven, houtkachels of logo’s van bedrijven – hoe verkrijgen deze dingen hun vorm en betekenis? Het zijn leidende vragen in Kramers artistieke verkenning. Een verkenning die ook plaatsvindt in en door het materiaal, bij voorkeur keramiek, waarmee Kramer zich het onderwerp eigen maakt. Zo reproduceert zij bijvoorbeeld de dagelijkse objecten door de inzet van verschillende technieken, zoals gieten, 3D-printen of het gebruik van warmte-elementen. Haar grote technische expertise in combinatie met haar buitengewone kijk, heeft in drie decennia geleid tot een bijzonder gevarieerd oeuvre van sculpturen, installaties en ruimtelijke ingrepen.

Met trots presenteert Kunstvereniging Diepenheim dan ook de eerste overzichtstentoonstelling van Bastienne Kramer: FLASHFORWARD. Ruimtevullende installaties, sculpturen en interventies in de architectuur van de Kunstvereniging zorgen voor een even dwingende als ontwrichtende presentatie.

Te bezichtigen van zaterdag 25 mei tot en met zondag 1 september 2019.

Afb.: Bastiënne Kramer • ‘Venus of Falkenstein XL’ • 2019

Deelnemende kunstenaars: