Het Nieuwe Bouwen

Solotentoonstelling Jantien Jongsma

t/m zondag 31 januari 2021

Curator: Nanette Kraaikamp

Drawing Centre Diepenheim presenteert met trots de solotentoonstelling Het Nieuwe Bouwen van Jantien Jongsma. Haar kleurrijke werken op papier zijn verhalend van karakter en laten een persoonlijke, vaak gemythologiseerde visie op haar directe leefomgeving zien. Speciaal voor Drawing Centre Diepenheim creëerde Jongsma ruimtevullende muurschilderingen. Hierop zijn recente en reeds bestaande tekeningen en collages samengebracht. Gezamenlijk vormt de tentoonstelling een nieuw werk.

Het Nieuwe Bouwen is als een wandeling door Slotervaart te Amsterdam, de huidige woonplaats van de kunstenaar. Al dwalend door Jongsma’s tekeningen ontwaren zich de idealen van de jaren vijftig:  “licht, lucht en ruimte” en de hoop op een nieuw leven. Architectuur- en kleurelementen, die kenmerkend zijn voor  de toenmalige stedelijke vernieuwing, combineert Jongsma met dagelijkse observaties en gedachten over haar leven in Slotervaart. Dit maakt Het Nieuwe Bouwen zowel intiem als gelaagd.

Lees HIER de zaaltekst.

Foto’s: Rik Klein Gotink