Contrapunt

Solotentoonstelling Sjoerd Buisman

t/m zondag 21 maart 2021

Curator: Cees de Boer

Buisman is een van de eerste kunstenaars die dertig jaar geleden, bij de toen recent opgerichte Kunstvereniging, exposeerde. Deze solotentoonstelling biedt een hernieuwde kennismaking met het werk van Buisman en verwijst tevens naar het dertigjarige jubileum van de Kunstvereniging.

De sculpturen van Buisman (1948, Gorinchem) ontstaan als navolgingen van natuurlijke groeiprocessen en van wetmatigheden die daarin een rol spelen. In de ruimtelijke composities van Buisman zijn natuur en kunst, werkelijkheid en abstractie, elkaars contrapunt.

In de Ouroboros sculpturen worden het begin en het einde van een winding of schakeling van takken aan elkaar verbonden. De slang die in zijn staart bijt – symbool van oneindigheid en transformatie – verschijnt soms in minimalistische, soms in maximalistische gedaante. Elk Fractaal werk toont een momentopname uit een proces van deling en vertakking dat oneindig verder zou kunnen gaan. De Divi-divi werken hebben als basis een natuurlijk gegroeide vertakking waaraan kleine elementen worden toegevoegd die allemaal in een bepaalde richting wijzen; kunstmatige en natuurlijke groei vormen elkaars contrapunt.

Lees HIER de zaaltekst van de tentoonstelling.

Deelnemende kunstenaars:

Sjoerd Buisman