Fototerugblik: presentaties artists-in-residence

Kunstenaars Harm van den Berg en Sjoerd Westbroek verbleven in 2018, afzonderlijk van elkaar, enkele maanden bij Kunstvereniging Diepenheim. De Artist-in-Residence-periode was in samenwerking met het Mondriaan Fonds en Werkplaats Diepenheim. Tijdens hun werkperiode hebben de kunstenaars onderzoek gedaan, samengewerkt met de lokale gemeenschap en nieuw werk geproduceerd. Zondag 1 december presenteerden zij de resultaten.

Van den Berg presenteerde de geluidswandeling “Het onzichtbare landschap”. Met audioset of met de geluidsroute op eigen smartphone gingen de deelnemers op pad. De route is gelijk aan de route die hijzelf tijdens zijn verblijf dagelijks liep. Onderweg hoor je verschillende geluiden; van smakkende wormen en gravende torren tot borrelende visjes en groeiend mais, de boswachter die een toelichting geeft op de gevolgen van de droogte en de buurvrouw die Twentse ‘noaberschap’ uitlegt. Er gaat een nieuwe wereld voor je open! Deze bijzondere geluidswandeling is een nieuw permanent werk bij de Kunstvereniging. Het onzichtbare landschap is iedere moment te wandelen; verkrijgbaar bij de Kunstvereniging.

Sjoerd Westbroek hield een lezing. In een intieme setting las hij fragmenten voor over zijn waarnemingen, ervaringen en handelingen tijdens zijn verblijf bij Kunstvereniging Diepenheim. Hij nam de luisteraars mee in zijn soms luchtige en geestige, maar ook kritische of filosofische gedachtengangen en belevenissen, wat tot interessante gesprekken leidde.