Kerstgroet Team Kunstvereniging en Drawing Centre

Beste leden, begunstigers en belangstellenden van Kunstvereniging Diepenheim,

Het is er de tijd van het jaar voor, terugkijken op wat was en vooruitkijken op wat komen gaat. Wat hebben we weer een enerverend jaar achter de rug! Zonder volledig te willen zijn, noemen we in een sneltreinvaart op wat wij met een klein team en een groot aantal fantastische vrijwilligers voor elkaar hebben gekregen in 2018.

We hebben het afgelopen jaar zes kwalitatief hoogwaardige tentoonstellingen georganiseerd. Hierbij wordt het experiment niet geschuwd. Er is moed voor nodig om als relatief kleine instelling dergelijke toonaangevende keuzes te maken. Daar staan we al bijna 30 jaar bekend om. Dat is iets om trots op te zijn.

Er waren vier groepsshows en twee solo’s van Ronny Delrue en Matea Bakula te zien. Deze twee kunstenaars Ronny en Matea staan symbool voor de grote variëteit in ons aanbod, bewezen talent en jong talent, een veelheid aan disciplines, achtergronden en verhalen. Deze verhalen werden verteld aan kunstliefhebbers door onze gastvrouwen en gastheren, tijdens rondleidingen door onze curatoren en ook bijvoorbeeld via een korte film over het werk van Matea Bakula en speciaal uitgegeven publicaties. Ook een Art Dinner zoals met Anouk Griffioen bleek heel geschikt om een tentoonstelling de verdieping te geven die het verdient.

Ons publiek, jullie dus, namen ook actief deel aan onze activiteiten. Zo waren er workshops lithografie o.l.v. meesterdrukker Aad Hekker en masterclasses Tekenen door Ronny Delrue en Nik Christensen. We hebben schitterende litho’s uitgegeven van Stefan Kasper en Karin Rianne Westendorp. In het gebouw van de Kunstvereniging is een verkooppresentatie gemaakt met nog meer litho’s van bijvoorbeeld Arno Kramer en Remco Dikken. Deze zijn allemaal met korting voor leden te koop.

De kunstenaars Harm van den Berg en Sjoerd Westbroek verbleven langere tijd bij ons als Artists in Residence. Het resultaat van hun werkperiode kunnen jullie volgend jaar meemaken.

Ook in de buitenruimten in en rondom Diepenheim is er natuurlijk veel kunst te genieten. Het monumentale werk “NIEUW” van John Körmeling is terug en we hebben dankzij veel vrijwilligers hard gewerkt aan het onderhoud van de kunsttuinen. Dat was “a hell of a job” in de bloedhete zomer. In 2019 gaan we veel inhoudelijke aandacht geven aan onze collectie in de buitenruimtes. We nodigen experts op dit gebied uit voor lezingen en rondleidingen.

De Kunstvereniging, het Drawing Centre en de Tuinen hebben een landelijk bereik. Bijna iedere kunstliefhebber in de Randstad is bekend met onze activiteiten, maar lang niet iedereen komt naar ons toe. Dus gaan wij naar hen toe en halen we hen op! Op de beurs voor tekenkunst Art on Paper in Amsterdam heeft Drawing Centre Diepenheim een blijvende indruk achtergelaten met een spetterende solo van Stefan Kasper en vanaf nu wordt er bij iedere opening een busreis van Amsterdam naar Diepenheim georganiseerd.

Om verder te kunnen professionaliseren is er binnen de organisatie veel veranderd. Zo hebben we een nieuwe productie leider Yvonne, zakelijk leider Jacko en communicatie medewerker Els. Samen met onze twee artistieke leiders Alexandra en Nanette, onze technische man Frits en de onvolprezen gastvrouw Gerry zijn we klaar voor alle uitdagingen die 2019 ons gaat bieden. Hierbij kunnen wij niet zonder de ondersteuning van ons actieve bestuur en de eerder geprezen inzet van onze vrijwilligers.

Wij roepen ook kunstliefhebbers op ons financieel te steunen. Sinds kort hebben wij het Fair Practice Fonds opgericht waarbij elke gedoneerde euro volledig ten goede komt aan het honorarium van onze kunstenaars.

We hebben alle steun nodig om onze ambitieuze plannen waar te maken en om jullie mee te nemen in de inspirerende verhalen die via de beeldende kunst te ontdekken zijn. We nemen jullie mee bijvoorbeeld via educatieve projecten voor scholen en via “Sense Making”, inhoudelijke evenementen voor bestaande en nieuwe doelgroepen. Dit zijn speerpunten voor de komende tijd waarmee we een divers publiek willen bereiken.

Wij zijn een centrum voor hedendaagse beeldende kunst waar kwaliteit en verdieping centraal staat die is verankerd in een landelijke omgeving. Een plek voor vernieuwing door verstilling, experiment, kruisbestuiving en ruimte voor het delen van verhalen. Met professionele faciliteiten en persoonlijke betrokkenheid scheppen we een omgeving waar intimiteit, kwetsbaarheid en nieuwsgierigheid kunnen gedijen bij makers en publiek. Met eigenzinnigheid en lef is Kunstvereniging Diepenheim een levendige biotoop voor buitengewone hedendaagse kunst.

Dit laatste klinkt als een missie en dat is het ook. Daar gaan we voor. En dat doen we graag met jullie. Voor nu fijne feestdagen en laten we er een prachtig nieuwjaar van maken.

Hartelijke groet,

Jacko, Alexandra, Nanette, Yvonne, Gerry, Frits en Els