Kunsteducatie: Scholengemeenschap de Waerdenborgh in Diepenheim

Werken met het Deepse landschap

Kunsteducatie "De Droomtuin"

‘Wat kan hedendaagse kunst zijn’? ‘Beelden, tekeningen, geluid’ roepen de kunst en cultuurleerlingen van Scholengemeenschap de Waerdenborch. Een kleine wandeling door het weidse groene landschap van Diepenheim is de start voor de workshop De Droomtuin’. Want kan een tuin of een landschap ook kunst zijn? In de tentoonstelling Onschuld geven verschillende kunstenaars hun visie op begrippen als ‘schuld’ en ‘onschuld’ en de rol van het landschap bij het neutraliseren van de invloed van de ‘schuldige mens’.

Wat heeft het landschap al die jaren meegemaakt? Hoe sterk is de menselijke hand in een landschap? Midden in het weiland naast een 250 jaar oude eik bekijken we met de leerlingen hoe het hier 250 jaar geleden eruit gezien zou kunnen hebben. ‘Het gras is geel en lang’. ‘Alleen de echt dikke bomen die we nu zien, waren er toen ook.’ ‘De boerderijen waren er niet.’

boomtuineducatie8In de eik bouwde kunstenaar Jeroen Kooijmans een Boomtuin. Boven in de kruin bespreken we het verschil tussen de boomtuin en het landschap erom heen. ‘Romantisch, zo’n klein tuintje’. En: ‘Het landschap is veel eentoniger, de planten zijn veel saaier’.

Het gesprek over het stukje Deeps landschap en de Boomtuin is de opening voor de workshop. De groep gaat bezig met een sfeerbeeld van hun eigen tuin, maar niet met een grijs potloodje of verf. Geelkleurige kruiden, verschillenden bessensappen, leem, spinazie en andere natuurlijke pigmenten zijn het gereedschap om een tuin te creëren. Door te tekenen met takjes en bladeren ontstaan allerlei structuren, bladeren worden onder de hamer fijn gestampt tot een groene streep. De één bekijkt zijn tuin van bovenaf, de ander vanaf ooghoogte. Een bessenpaarse vlek in de rechterhoek vormt vanzelf een fel centrum in de tuin of koffie een nieuw plantsoort lijkt te worden. Door de materialen uit te proberen komen de leerlingen telkens tot nieuwe vindingen.

Als afronding bekijken we de kunstwerken in de tentoonstelling Onschuld. De net ontworpen tuinen spiegelen we aan de werken wat al in de Kunstvereniging hangt. ‘Bij welk kunstwerk past jouw tuin?’ Een meisje ontdekt een gelijkenis in de vorm die zij tekende en die Cuny Janssen fotografeerde. Een tuin waarbij het groen en geel een bepaald patroon krijgt is een verband te zien tussen haar patroon en het wandkleed van Eiko Ishizawa.

Door opnieuw te kijken met een vraag in je achterhoofd verandert het landschap, je kijkt door andere ogen. Je kunt een verhaal starten, een invulling geven, een tegenvraag bedenken en betekenissen uitwisselen. De kunstwerken in de tentoonstelling Onschuld bekijken we op dezelfde manier. Kun je jouw vraag al zelf invullen? De antwoorden worden niet prijs gegeven, maar vormen de start van hun eigen ontdekkingsreis in hedendaagse kunst.

boomtuineducatie11