Kunsteducatie: Tekenen aan de wand

Bijzonder kunstproject voor basisscholen in Drawing Centre Diepenheim

In de maanden van januari en februari 2014 deden alle leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisscholen in Hof van Twente mee aan een bijzonder kunstproject. Kunstvereniging Diepenheim, Stichting CuBaHof (Culturele Basisvorming Hof van Twente) en Marianne Jonkhans organiseerden dit project gezamenlijk naar aanleiding van de tentoonstelling VORTEX van Bettina Krieg in Drawing Centre Diepenheim. De ruim 900 leerlingen, afkomstig uit Hof van Twente, volgden met hun klas een educatieve workshop in Diepenheim. Na afloop van de workshopperiode werden de werken van de kinderen in de periode 7 t/m 10 maart tentoongesteld in Drawing Centre Diepenheim.

Inhoudelijk
Tijdens de workshops bezochten de leerlingen eerst de tentoonstelling van Bettina Krieg. Deze kunstenares vormt door middel van duizenden inktlijnen een beeld waarin zij nieuwe werelden creëert. Dit idee stond ook centraal in de workshop voor de leerlingen. Tijdens het bezichtigen van de expositie kregen zij een korte inhoudelijke toelichting. Vervolgens gingen de kinderen onder leiding van Marianne Jonkhans zelf aan de slag in het Ottenhuis. De werkwijze van Krieg diende daarbij als inspiratiebron: er werd direct met dunne en dikke zwarte stiften getekend. De leerlingen werkten daarbij aan grote gezamenlijke kunstwerken, waarbij ze samen een nieuwe wereld schiepen. Ieder kind tekende een klein stukje van het werk, waardoor uiteindelijk een gezamenlijk eindresultaat ontstond.

Op 7 t/m 10 maart 2014 waren de werken van de kinderen te zien in een heuse tentoonstelling in Drawing Centre Diepenheim. Zij konden met hun ouders, familie en andere belangstellenden hun eigen kunstwerken bewonderen.