Kunsteducatie: Verliefde seringenplanten en de hartslag van bomen

Is de hartslag van bomen meetbaar? Kunnen planten verliefd worden? Hoe communiceren planten met elkaar? Een kleine greep uit de onderzoeksvragen die zijn bedacht tijdens de workshop ‘network to nature’ door leerlingen klas 2 Wetenschapsoriëntatie en klas 2 Kunst & Cultuur van scholengemeenschap de Waerdenborch uit Goor. De workshop is gegeven door kunstenaar-onderzoeker en muzikant Alexandra Duvekot en het educatieteam van Kunstvereniging Diepenheim. Alexandra Duvekot doet onderzoek naar de geluiden van planten, zij heeft de jongeren over haar zoektocht en bevindingen over dit spannende onderwerp vertelt. Planten hebben slimme systemen in zich, waardoor ze kunnen onder andere reageren op water, warmte, zwaartekracht, insecten en op elkaar.

Na de introductie in de wereld van de planten hebben de leerlingen zelf onderzoek gedaan naar de communicatie van planten in de seringen-, vlinder- en wintertuin van herman de vries. Het onderzoek naar de planten is vervolgens vertaald naar onze eigen bron van communicatie: social media. De planten uit het onderzoek kregen een eigen Tinder profiel, Instagram account of WhatsApp groep. Bekijk het gehele onderzoek en het beeldende werk van de jongeren op de blog van network to nature of neem een kijkje op de Instagram @networktonature.