Kunstvereniging trapt jubileumjaar af met “Buiten Westen #2”

Kunstvereniging Diepenheim bestaat komend jaar 30 jaar en wil in dit jubileumjaar extra aandacht geven aan jong talent in de regio. De eerste tentoonstelling presenteert werk van jonge, veelbelovende kunstenaars van academies uit het oosten van het land. Op zaterdag 29 februari wordt in het hoofdgebouw de tentoonstelling “Buiten Westen #2” geopend.

Het is de tweede editie van het jaarlijks terugkerende project dat verzorgd wordt door gastcurator Hélène Webers. “Buiten Westen” presenteert werk van beeldend kunstenaars die recent zijn afgestudeerd aan de kunstacademies ArtEZ – hogeschool voor de kunsten in Arnhem en Enschede, Academie Minerva en het Frank Mohr Instituut in Groningen. De eerste editie vond van 15 september tot en met 25 november 2018 plaats bij Kunstaanz in Deventer.

“Buiten Westen” wijkt af van de reguliere route. De titel van de tentoonstelling is afkomstig uit de scheepvaart. Vroeger, wanneer er slecht weer op komst was, kozen zeevaarders voor een route die afweek van de reguliere westelijke route: ze raakten ‘buiten westen’. Het doel van de tentoonstelling is om de kwaliteit en de zichtbaarheid van jong talent uit deze regio te vergroten en toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Tom van Veen – Galerie Ron Mandos

De tweede editie toont werk van onder anderen Henry Byrne (UK), Kamilė Česnavičiūtė (LT), Swaeny Nina Kersaan (NL) en Tom van Veen (NL). De selectie wordt aangevuld met vier ‘kunstenaars in de dop’ die aankomende zomer gaan afstuderen aan academies in het oosten van Nederland.

Het expositiegebouw Drawing Centre Diepenheim blijft deze periode gesloten voor onderhoudswerkzaamheden.

Buiten Westen #2 wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het Madeleine Fonds, Fair Practice Fonds, Provincie Overijssel en Gemeente Hof van Twente.