Litho Uitgelicht: Caren van Herwaarden

Kunstvereniging Diepenheim en Basement Press Diepenheim hebben de afgelopen jaren een serie prachtige litho’s uitgegeven. Caren van Herwaarden is één van de kunstenaars die in de lithowerkplaats in Diepenheim, onder het oog van meesterdrukker Aad Hekker, werkte aan een mooie collectie kunstwerken in deze steendruktechniek. Uitgelicht haar litho: Ongeduldig paard.

De litho’s zijn te bewonderen in een presentatie in het tentoonstellingsgebouw van de Kunstvereniging aan de Grotestraat 17. De litho’s zijn tevens verkrijgbaar. Voor leden van de Kunstvereniging geldt een aantrekkelijke korting. Kom langs en laat je informeren over de unieke serie.

Caren van Herwaarden

Anatomische collectie
Na de academie tekende van Herwaarden een paar jaar in de anatomische collectie van de Leidse Universiteit om daar die binnenkant, de materie waaruit we zijn opgebouwd, te bestuderen. Ze kon het stoffelijk omhulsel niet los zien van gevoelens als angst, verlangen, verzet en overgave. Driften en emoties die zowel een louterende als ontwrichtende functie in je leven hebben. Het onderzoek in de anatomische collectie vormt de basis van haar werk.

Het verstandige lichaam
Van Herwaarden: ‘Het intrigeert me dat ons lichaam zoveel ‘weet’, ook over de ander. Het geheugen en ‘intelligentie’ huizen niet uitsluitend in ons brein. Juist het lichaam, de huid en spieren herbergen herinneringen, ervaringen zetten zich in het lichaam vast: het lichaamsgeheugen. Ons lichaam kan ons brein nèt zoveel vertellen als ons brein ons lichaam.’

Empathie
Het vermogen tot empathie maakt mededogen en troost mogelijk: dat zijn verworvenheden die Caren van Herwaarden universeel en essentieel acht om tot vreedzaam samenleven in staat te zijn. Het gaat om jou: ben jij in staat om je – los van geloof, leeftijd of sekse – in de situatie van een (onbekende) ander te verplaatsen? Dat is het tegenovergestelde van ontmenselijking en kille onverschilligheid. Met haar werk wil Van Herwaarden deze transformatie laten zien én teweegbrengen. Het is haar streven om dit niet alleen zichtbaar, maar vooral ook fysiek voelbaar in haar werk te maken. Van Herwaarden: ‘Ik wil dat de kijker mijn werk eerst met zijn donder ervaart en herkent, voordat hij het eventueel begrijpt. Het moet rauw zijn, je moet het kunnen ruiken.’

(bron: www.cvanherwaarden.nl)

De litho’s zijn ingelijst te zien in de Kunstvereniging, de lijst wordt mede mogelijk gemaakt door De Lijstenmakerij Govaarts & Homan.