Litho Uitgelicht: Stefan Kasper

Kunstvereniging Diepenheim en Basement Press Diepenheim hebben de afgelopen jaren een serie prachtige lithografieën uitgegeven. Stefan Kasper was deelnemer aan de groepstentoonstelling Streams of Consciousness (2018) in het Drawing Centre. Aan het eind van de zomer werkte hij, onder het oog van meesterdrukker Aad Hekker, twee dagen in de lithowerkplaats in Diepenheim. Hier vervaardigde hij twee kunstwerken in de steendruktechniek, genaamd: One for the homies (vrolijke drinker). De lithografieën zijn speciaal gemaakt voor zijn solopresentatie op de kunstbeurs Art on Paper Amsterdam 2018, waar Drawing Centre Diepenheim zich voor het eerst presenteerde.

Stefan: “Bij aankomst op maandag ben ik meteen begonnen met tekenen op meerdere stenen. Twee bleken goed te zijn gelukt welke de volgende dag geprint zijn. De gemaakte litho’s zijn een vervolg op een eerder gemaakt werk met dezelfde titel.

Dit werk (afbeelding rechts) is in een serie verschenen waarin vanitas stillevens het uitgangspunt zijn geweest. Deze vanitas serie benadert het thema met een knipoog naar de historie. Waar het vroeger pronkstillevens waren met exotische bloemen en transparant glaswerk met wijn en luxe spijs, zien we bij mij biertjes verschijnen en zijn de sierlijke exotische bloemen vervangen door bijvoorbeeld paardenbloemen.

In de litho ligt de focus op de schedel zelf; een versierde schedel met een voorstelling van een skelet met het blikje bier. De titel verwijst in de ondertitel nog naar de Haarlemse schilder Frans Hals, belangrijkste verwijzing (one for the homies) in de titel is echter naar de plengoffer ofwel libatie. Libatie is een vorm van ritueel, meestal een drankoffer ter herinnering aan een overledene. In de tijd van de oude grieken was dit een algemeen gebruik en werd er vooral wijn of mede gebruikt. Vandaag de dag wordt er nog steeds bij verschillende culturen in vele vormen aan libatie gedaan – in het specifiek verwijst de titel dan ook naar de hedendaagse gang-cultuur in Amerika.

De combinatie van de schedel en het skelet met de dubbelzinnige titel geeft het voor mij de nodige luchtigheid en humor mee die ik graag als dubbele bodem in het werk stop.

Stefan Kasper – One for the homies – Litho’s

De volledige litho-collectie is ingelijst te bewonderen in een presentatie in het tentoonstellingsgebouw van de Kunstvereniging. De litho’s zijn tevens verkrijgbaar. Voor leden van de Kunstvereniging geldt een aantrekkelijke korting. Kom langs of laat je informeren over de unieke serie via info@kunstvereniging.nl. De omlijsting wordt mede mogelijk gemaakt door: