Nieuwe tentoonstelling ‘Onschuld’

Groepsexpositie met special guests – Elke Baggen en Mariëlle Videler

Diepenheim kan makkelijk worden gezien als het ultieme onschuldige landschap. Het relatief onaangeroerde landschap appelleert aan de omgeving van zuivere onbedorvenheid. De tentoonstelling Onschuld is daarom opgebouwd uit een ritme waarbij het menselijk handelen met betrekking tot schuld en onschuld wordt afgewisseld door het landschap als neutraliserend punt. De natuur absorbeert ons menselijk handelen, maakt het tot onderdeel van de kosmos, en relativeert uiteindelijk alles tot de oneindigheid van de seizoenen.

In de groepsexpositie zullen verschillende werken worden getoond die de vraag naar de onschuld van de mens in zich dragen, of afvragen hoe de natuur zich verhoudt tot de menselijke gedragingen.

De expositie vindt plaats in het hoofdgebouw van de Kunstvereniging en het Drawing Centre, ook zijn er werken te zien in Het Diepvrieshuis.

Curatoren: Heske ten Cate en Hanne Hagenaars

Deelnemende kunstenaars:

Elke Baggen en Mariëlle Videler als special guests

Monica Aerden
Pedro Bakker
Jan Dietvorst
Eiko Ishizawa
Renate Jacobs
Cuny Janssen
Chiaki Kamikawa
Friso Keuris
Wouter Klein Velderman
Charl Landvreugd
Marcel Reijerman
Fred Velders
Riëtte Wanders
Robbert Weide

Wandeling door Pieke Werner
In de herfst van 2014 is er de mogelijkheid om een wandeling te maken, uitgezet door Pieke Werner.

Arcadia – Over volkskunst en -cultuur in Diepenheim
Sinds 2009 hebben de curatoren Hanne Hagenaars en Gijs Assmann een groot aantal exposities samengesteld rondom het thema volkskunst en volkscultuur. Ervaringen, observaties en bespiegelingen van hen en andere ‘stedelingen’, hebben hun weerslag gekregen in de publicatie Arcadia. Centraal staan niet alleen tradities en vieringen, maar ook het landschap en het bijzondere van Diepenheim. Samenstelling Hanne Hagenaars

De kunstenaars en Kunstvereniging Diepenheim nodigen u van harte uit voor de opening:

Za 20 september 2014, 16.00 uur

• Welkomstwoord door Michiel van der Kaaij, intendant Kunstvereniging.
  • Presentatie eerste exemplaar Arcadia door Hanne Hagenaars
  • Sasja Janssen draagt gedicht voor over Diepenheim
  • Performance door Pieke Werner
  • Een lied door Pedro Bakker