Algemene informatie

Onder Kunstvereniging Diepenheim vallen Kunstverenging Diepenheim (hedendaagse beeldende kunst), Drawing Centre Diepenheim (tekenkunst) en de Tuinen van Diepenheim (kunst in de openbare ruimte).

Kunstvereniging Diepenheim is een centrum voor hedendaagse kunst, waar kwaliteit en verdieping centraal staan. Verankerd in een landelijke omgeving biedt het een plek voor vernieuwing, experiment en kruisbestuiving, en ruimte voor het delen van verhalen.

Professionele faciliteiten en persoonlijke betrokkenheid scheppen de voorwaarden voor een milieu waar intimiteit, kwetsbaarheid en nieuwsgierigheid kunnen gedijen bij makers en publiek. Met eigenzinnigheid en lef is Kunstvereniging Diepenheim een levendige biotoop voor buitengewone hedendaagse kunst.

Kunstvereniging Diepenheim
Het hoofdgebouw van Kunstvereniging Diepenheim is een expositiegebouw voor hedendaagse kunst, het is gebouwd in 1990 en in 2012 geheel vernieuwd en aangepast. Sinds de renovatie van Ten Dam Architecten voldoet het als presentatie- en expositieruimte nog beter aan de eigentijdse eisen. De aaneenschakeling van verschillende expositiezalen binnen één grote ruimte creëert een moderne ambiance voor ruimtelijke kunst. De curator van de Kunstvereniging is Alexandra Landré.

In het hoofdgebouw vindt u:

• Drie tentoonstellingen per jaar waarbij ruimtelijke kunst centraal staat
  • Documentatie over tentoonstellingen en kunstenaars
  • Een kelder voor videopresentaties en bijeenkomsten

Drawing Centre Diepenheim
New York, Londen en Diepenheim. Dat zijn de drie plaatsen ter wereld met een instelling die zich specifiek richt op de presentatie van hedendaagse en actuele tekenkunst. De Kunstvereniging ziet tekenen als eerste schakel tussen denken en handelen. De tekenkunst is een constante in de beeldende en toegepaste kunst, maar ook in aanverwante disciplines als architectuur en stedenbouw. Daarom is dit centrum voor tekenkunst een belangrijke aanvulling op het landelijke aanbod en heeft het Drawing Centre een eigen curator: Nanette Kraaikamp.

In het Drawing Centre Diepenheim vindt u:

• Drie keer per jaar wisselende tentoonstellingen van hedendaagse tekenkunst
  • Masterclasses en symposia
  • Documentatie van met name tekenkunst en -kunstenaars

Doelstelling
De Kunstvereniging wil hedendaagse beeldende kunst presenteren, faciliteren en stimuleren, met nadruk op ruimtelijke kunst, tekenkunst en ‘buitenkunst’ (landschapskunst, community art, etc.). Zij organiseert daartoe tentoonstellingen, manifestaties en presentaties in zowel haar gebouwen als in de openbare ruimte. Daarnaast biedt de Kunstvereniging kunstenaars werkruimte, organiseert zij activiteiten die zijn gericht op educatie en talentontwikkeling, en geeft zij publicaties, tekeningencahiers en werken in oplage uit.

Een unieke club

Diepenheim is gelegen in het Twentse coulisselandschap tussen eeuwenoude landgoederen en telt ongeveer 2000 inwoners. De locatie, de kwaliteit van het gebodene en de verenigingsstructuur maken  Kunstvereniging Diepenheim tot een unieke club. Een plek waar kunstenaars graag komen experimenteren en exposeren. Gerenommeerde curatoren zorgen ervoor dat de Kunstvereniging steeds voorop loopt in de kunstwereld. Kwaliteit en de authentieke sfeer zijn een sterke combinatie.

Tentoonstellingen en andere activiteiten
Driemaal per jaar, in het ritme van de jaargetijden lente, zomer en herfst, organiseert de Kunstvereniging afwisselend solo- en groepstentoonstellingen. Dit programma wordt gelardeerd met kunstenaarsgesprekken, educatieprojecten en andere activiteiten die de kunst meer ‘onder de mensen’ brengen. Daarnaast biedt de Kunstvereniging voor kunststudenten en professionele kunstenaars allerlei faciliteiten. Zo is via Werkplaats Diepenheim woon- en werkruimte beschikbaar voor artists in residence en worden er regelmatig master classes georganiseerd.

Tuinen en landschap
De Kunstvereniging heeft in de loop van de jaren een bijzondere collectie buitenprojecten gerealiseerd. Het Gazebo, de Tuinen van herman de vries en The Non-Urban Garden zijn het hele jaar door te bezichtigen.
hfdgbw_opening

GeschiedenisVoor-_en_zijgevel_-_Diepenheim_-_20057056_-_RCE

Galerij 1881
Kunstvereniging Diepenheim ontstaat eind jaren zeventig op initiatief van enkele kunstminnende burgers. Op de zolder van het leeggekomen Diepenheimse raadhuis richt voorloper Galerij 1881 exposities in. Vanaf het begin ligt het accent op beeldhouwkunst. Nederlandse kunstenaars van naam, zoals Cornelius Rogge, Sjoerd Buisman, Marinus Boezem, Joseph Semah, Fortuyn / O’Brien, Jan van de Pavert, Roos Theeuws en vele anderen krijgen in de loop der jaren de gelegenheid te exposeren. Eenmaal per twee jaar wordt een buitenlandse kunstenaar uitgenodigd, o.m. Berlinde De Bruyckere, Peter Buggenhout en Hans Op de Beeck.

Drawing Centre
In 2011 zet Kunstvereniging Diepenheim een belangrijke, nieuwe stap: dan opent het Drawing Centre Diepenheim, dat na New York en Londen het derde centrum ter wereld is dat hedendaagse tekenkunst centraal stelt.

Openbare ruimte, landschap en tuinen
Gedurende haar bestaan richt de Kunstvereniging haar aandacht ook steeds meer op beelden in de openbare ruimte. Projecten in het landschap en tuinen komen erbij. Zo wordt Kunstvereniging Diepenheim steeds meer een ‘kunstinstelling zonder muren’.