Algemene informatie

Kunstvereniging Diepenheim is een presentatie-instelling, met de expositie-gebouwen Kunstverenging Diepenheim (voor hedendaagse beeldende kunst) en Drawing Centre Diepenheim (voor tekenkunst), en de Tuinen van Diepenheim (kunst in de openbare ruimte).

Kunstvereniging Diepenheim is een centrum voor hedendaagse kunst, waar kwaliteit en verdieping centraal staan. Verankerd in een landelijke omgeving biedt het een plek voor vernieuwing, experiment en ruimte voor het delen van verhalen. Professionele faciliteiten en persoonlijke betrokkenheid scheppen de voorwaarden voor een omgeving waar intimiteit, kwetsbaarheid en nieuwsgierigheid worden geprikkeld bij makers en publiek. Met eigenzinnigheid en lef is Kunstvereniging Diepenheim een levendige instelling voor buitengewone hedendaagse kunst.

Kunstvereniging Diepenheim
Het hoofdgebouw van Kunstvereniging Diepenheim is een expositiegebouw voor hedendaagse kunst. De aaneenschakeling van verschillende expositiezalen binnen één grote ruimte creëert een moderne ambiance voor ruimtelijke kunst. De curator van de Kunstvereniging is Alexandra Landré.

In het hoofdgebouw vindt u:

• Drie tentoonstellingen per jaar waarbij ruimtelijke kunst centraal staat
  • Documentatie over tentoonstellingen en kunstenaars
  • Een kelder voor videopresentaties en bijeenkomsten

Drawing Centre Diepenheim
Het Drawing Centre richt zich specifiek op de presentatie van hedendaagse en actuele tekenkunst. De Kunstvereniging ziet tekenen als eerste schakel tussen denken en handelen. De tekenkunst is een constante in de beeldende en toegepaste kunst, maar ook in aanverwante disciplines als architectuur en stedenbouw. Daarom is dit centrum voor tekenkunst een belangrijke aanvulling op het landelijke aanbod en heeft het Drawing Centre een eigen curator: Nanette Kraaikamp.

In het Drawing Centre Diepenheim vindt u:

• Drie keer per jaar wisselende tentoonstellingen van hedendaagse tekenkunst
  • Masterclasses en symposia
  • Documentatie van met name tekenkunst en -kunstenaars

Doelstelling
De Kunstvereniging wil hedendaagse beeldende kunst presenteren, faciliteren en stimuleren, met nadruk op ruimtelijke kunst, tekenkunst en ‘buitenkunst’ (landschapskunst, community art, etc.). Zij organiseert tentoonstellingen, manifestaties en presentaties in zowel haar gebouwen als in de openbare ruimte. Daarnaast biedt de Kunstvereniging kunstenaars werkruimte, organiseert zij activiteiten die zijn gericht op educatie en talentontwikkeling, en geeft zij publicaties, tekeningencahiers en werken in oplage uit.

Een unieke club
Diepenheim is gelegen in het Twentse coulisselandschap tussen eeuwenoude landgoederen en telt ongeveer 2000 inwoners. De locatie, de kwaliteit van het gebodene en de verenigingsstructuur maken  Kunstvereniging Diepenheim tot een unieke club. Een plek waar kunstenaars graag komen experimenteren en exposeren. Gerenommeerde curatoren zorgen ervoor dat de Kunstvereniging steeds voorop loopt in de kunstwereld. Kwaliteit en de authentieke sfeer zijn een sterke combinatie.

Tentoonstellingen en andere activiteiten
Driemaal per jaar, in de lente, zomer en herfst, organiseert de Kunstvereniging afwisselend solo- en groepstentoonstellingen. Dit programma wordt gelardeerd met kunstenaarsgesprekken, educatieprojecten en andere activiteiten die de kunst meer ‘onder de mensen’ brengen. Daarnaast biedt de Kunstvereniging voor kunststudenten en professionele kunstenaars allerlei faciliteiten. Zo is via Werkplaats Diepenheim woon- en werkruimte beschikbaar voor artists in residence en worden er regelmatig master classes georganiseerd.

Kunstinstelling zonder muren
De Kunstvereniging heeft in de loop van de jaren een bijzondere collectie buitenprojecten gerealiseerd. Het Gazebo, de Tuinen van herman de vries en The Non-Urban Garden zijn het hele jaar door te bezichtigen.
hfdgbw_opening

OprichtingVoor-_en_zijgevel_-_Diepenheim_-_20057056_-_RCE

Galerij 1881
Kunstvereniging Diepenheim ontstaat eind jaren zeventig op initiatief van enkele kunstminnende burgers. Op de zolder van het leeggekomen Diepenheimse raadhuis richt voorloper Galerij 1881 exposities in. Vanaf het begin ligt het accent op beeldhouwkunst. Nederlandse kunstenaars van naam, zoals Cornelius Rogge, Sjoerd Buisman, Marinus Boezem, Joseph Semah, Fortuyn / O’Brien, Jan van de Pavert, Roos Theeuws en vele anderen krijgen in de loop der jaren de gelegenheid te exposeren. Eenmaal per twee jaar wordt een buitenlandse kunstenaar uitgenodigd, o.m. Berlinde De Bruyckere, Peter Buggenhout en Hans Op de Beeck.

In de loop der jaren groeide Galerij 1881 uit tot Kunstvereniging Diepenheim met de bouw van het expositiegebouw in 1990, die in 2012 geheel vernieuwd en aangepast werd. Met de toevoeging van Drawing Centre Diepenheim in 2011 en de uitbereiding van de buitenkunst en Tuinen van Diepenheim groeit het steeds verder uit tot veelzijdige kunst-instelling.