Kunsteducatie

Drawing Centre / Kunstvereniging Diepenheim brengt leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs in contact met kunst. Beleef met je klas in hedendaagse kunst in de gebouwen of landschapskunst in de Tuinen van Diepenheim. Leren over kunst doe je hier door middel van vragen stellen, kritisch kijken, creatief denken en maken.

Op deze pagina is het aanbod voor het onderwijs te vinden. Het programma wordt passend gemaakt op het niveau van de leerlingen.

Het educatieprogramma wordt mede mogelijk gemaakt door:

Bootcamp voor je Zintuigen

Bootcamp voor je Zintuigen is de ideale manier om de wereld van kunst te ontdekken door middel van vragen stellen, samenwerken en creatief denken. Op een speelse manier leren leerlingen kunstwerken bekijken en bevragen.

Kunst doet wat met je. Het schudt je wakker, ontroert, betovert en is soms een beetje vreemd. Kunst brengt je in contact met werelden die je misschien nog niet zo goed kent. Laat je in Kunstvereniging Diepenheim nieuwsgierig maken door de tentoonstelling met ruimtelijke kunst.

Het programma bevat korte oefeningen om kunst te beleven, ervaren en vooral zelf te maken. Bij elke oefening staat er een ander zintuig centraal. Spelen alsof je een kunstwerk bent, met je ogen dicht kunst kijken en tekenen of een broertje of zusje kleien van een kunstwerk uit de tentoonstelling. We onderzoeken geluiden, geuren en materialen die bij de tentoonstelling aansluiten, alle zintuigen worden opgezet tijdens deze workshop!

Drawing Centre/ Kunstvereniging Diepenheim is een centrum voor hedendaagse beeldende kunst. Drie keer per jaar opent een nieuwe tentoonstelling. Het programma Bootcamp voor je Zintuigen wordt toegespitst op de lopende tentoonstelling. Bootcamp voor je Zintuigen biedt praktische werkvormen waar in je in de klas op kan voortborduren of kan herhalen op eigen wijze.

Leerdoelen:

• Leerlingen kunnen met alle zintuigen hedendaagse kunst ervaren en daarbij vragen stellen.
  • Leerlingen omschrijven hun gedachten, mening en gevoel over een kunstwerk.
  • Leerlingen reflecteren op hun ervaring, interpretatie en waardering en die van anderen.

Niveau: bovenbouw basisschool
Duur: 2 uur
Groepsgrootte: max. 32 leerlingen
Locatie: Kunstvereniging Diepenheim

Kosten: 5,50 euro per leerling

Het programma Bootcamp voor je Zintuigen is het hele jaar door te boeken tijdens een lopende tentoonstelling. Voor het boeken van het programma en meer informatie: stuur je vraag naar educatie@kunstvereniging.nl.

network to nature

“Vandaag heb ik ontdekt dat er meer onder de grond gebeurt dan je denkt!” De leerlingen onderzoeken in het programma ‘network to nature’ de communicatie van planten. Kunnen planten verliefd worden? Hoe overleggen planten met elkaar? Centraal in het project staat de tuin van kunstenaar herman de vries in Diepenheim. Hij ziet de natuur als kunst. Zijn advies: “Open je ogen en volg je neus!”. Leerlingen leren zelf onderzoek te doen naar de planten in de seringen-, vlinder- en wintertuin van herman de vries.

Het programma spoort leerlingen aan om onderzoekend te leren: samen ontdekken, bevragen en verbeelden. In groepjes worden onderzoeksresultaten en inspiratie verzameld en vertaald naar een beeldend werk. Wat als een plant ook social media zou hebben? Hoe maakt een vlinderstruik een tutorial of een vlog? Hoe praten planten op Whats App? Leerlingen kiezen samen een manier van werken die hen aanspreekt en uitdaagt.

Leerdoelen:

• De leerlingen doen onderzoek op het snijvlak van kunst en natuurwetenschap naar communicatie van planten.
  • De leerlingen vertalen in groepjes hun onderzoek in een beeldend werk door de communicatie van planten zichtbaar te maken in social media.

Niveau: bovenbouw basisschool
Duur: 5 uur
Groepsgrootte: max. 32 leerlingen
Benodigdheden: leerlingen mogen hun telefoon meenemen en inzetten tijdens de workshop
Locatie: Kunstvereniging Diepenheim en in de tuinen van herman de vries

Kosten: 10 euro per leerling per dag

Het programma “network to nature” vindt voor een groot deel buiten plaats en is daarom te boeken in het voorjaar of de zomer.

Verslagen voorgaande educatieprojecten

Verplant je verbeelding

network to nature
Killing two birds with one stone