Kunsteducatie

Kunstvereniging Diepenheim en Drawing Centre Diepenheim brengen leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs in contact met hedendaagse kunst. Beleef met je klas in de Kunstvereniging ruimtelijke kunst, in het Drawing Centre tekenkunst of in de Tuinen van Diepenheim landschapskunst. Leren over kunst doe je hier door middel van vragen stellen, kritisch kijken, creatief denken en maken.
Op deze pagina is het aanbod voor het onderwijs te vinden. Het programma wordt passend gemaakt op het niveau van de leerlingen.

Verplant je Verbeelding
In Drawing Centre Diepenheim draait alles om tekenen. Kunstenaars tekenen vanuit hun fantasie of vanuit een vaste structuur, door heel goed te kijken of intuïtief, zwart wit of kleurrijk, heel precies met een liniaal of juist of de losse hand. Tekenen kan op heel veel verschillende manieren. Samen met de leerlingen bekijken en bevragen we de tentoonstelling in het Drawing Centre.

Leerlingen gaan vervolgens op zoek naar natuurlijke materialen in de omgeving, waarmee ze in de workshop aan de slag gaan. Ontdek welke kleuren er schuilgaan in de natuur. Hoe kun je met bladeren, takjes, zand en andere natuurlijke pigmenten lijnen en vormen maken? Deze niet voor de hand liggende materialen vragen de leerlingen om hun verbeelding te gebruiken, net als een kunstenaar.

Leerdoelen:
Leerlingen maken kennis met hedendaagse tekenkunst.
Leerlingen zetten hun verbeelding in om te tekenen als een kunstenaar.
Leerlingen reflecteren op hun eigen werk en dat van anderen.

Niveau: op maat gemaakt voor alle leeftijden
Duur: 2,5 uur
Locatie: Drawing Centre Diepenheim
Kosten: 5 euro per leerling
Verplant je Verbeelding is te boeken in het voorjaar van 2019. Voor het boeken van het programma en meer informatie stuur je vraag naar educatie@kunstvereniging.nl.

network to nature
Is de hartslag van bomen meetbaar? Kunnen planten verliefd worden? Hoe communiceren planten met elkaar? In het educatieve kunstproject network to nature onderzoeken jongeren, kunstenaars en wetenschappers de communicatie van planten. Centraal in het project staat de tuin van kunstenaar herman de vries in Diepenheim. Hij ziet de natuur als kunst. ‘In een tijd waarin mensen het contact met de realiteit, de natuur, dreigen te verliezen, laat herman de vries mensen weer zien – en ruiken’ schrijft Birgit Donker (directeur Mondriaan Fonds).

Leerlingen leren zelf onderzoek te doen naar de communicatie van planten in de seringen-, vlinder- en wintertuin van herman de vries. Het onderzoek naar de planten wordt vervolgens vertaald naar onze eigen communicatie: social media. De bron van communicatie voor jongeren zelf. Hoe maakt een vlinderstruik een tutorial of een vlog? Hoe praten planten op Whats App? Leerlingen maken een filmpje, fotoserie, vlog, online profiel naar aanleiding van het onderzoek. Bekijk alle onderzoeken van de jongeren tot nu toe op het blog of de Instagram van network to nature en ontdek de wereld van de plant!

Leerdoelen:
De leerlingen onderzoeken in groepjes op het snijvlak van kunst en natuurwetenschap naar communicatie van planten.
De leerlingen vertalen in groepjes hun onderzoek in een beeldend werk door de communicatie van planten zichtbaar te maken in social media.

Niveau: groep 7 en 8
Duur: 5 uur – optioneel in een lessenserie van 3 x 2 uur
Locatie: Kunstvereniging Diepenheim en in de tuin van herman de vries
Kosten: 10 euro per leerling per dag – 11 euro per leerling bij een lessenserie
network to nature is te boeken in het voorjaar van 2019. Voor het boeken van het programma en meer informatie stuur je vraag naar educatie@kunstvereniging.nl.

Bootcamp voor je Zintuigen
Kunst doet wat met je. Het schudt je wakker, ontroert, betovert en is soms een beetje vreemd. Kunst brengt je in contact met werelden die je misschien nog niet zo goed kent. Laat je in Kunstvereniging Diepenheim nieuwsgierig maken door de tentoonstelling met ruimtelijke kunst.

Bootcamp voor je Zintuigen is de ideale manier om de wereld van kunst te ontdekken door middel van vragen stellen, samenwerken en creatief denken. Op een speelse manier leren leerlingen kunstwerken bekijken en bevragen.

Leerdoelen:
Leerlingen kunnen met alle zintuigen hedendaagse kunst ervaren en daarbij vragen stellen. Leerlingen omschrijven hun gedachten, mening en gevoel over een kunstwerk.
Leerlingen reflecteren op hun ervaring, interpretatie en waardering en die van anderen.

Niveau: op maat gemaakt voor alle leeftijden
Duur: 1,5 uur
Locatie: Kunstvereniging Diepenheim
Kosten: 3 euro per leerling

Bootcamp voor je Zintuigen is het gehele jaar te boeken. Voor het boeken van het programma en meer informatie stuur je vraag naar educatie@kunstvereniging.nl.

Verslagen voorgaande educatieprojecten
DCD-Tekenenaandewand-7maart