Werkplaats Diepenheim

Kunst- en theaterwerkplaats

Uniek voor Nederland: een kunst- en theaterwerkplaats met verblijfsmogelijkheid waar gerenommeerde kunstenaars, (locatie-)theaterwerkgroepen en anderen kunnen werken aan presentaties en voorstellingen. Kunstvereniging Diepenheim en Stichting Kunsten Op Straat zijn initiatiefnemer van deze werkplaats. Kunsten op Straat brengt al meer dan 20 jaar professioneel straattheater in verschillende plaatsen in Overijssel en daarnaast ook locatietheater.

In de Werkplaats vindt u:

• Locatietheatervoorstellingen, uitvoeringen, exposities, educatieve projecten en streekproducties, bijeenkomsten van zorginstellingen en bedrijven
  • Goed geoutilleerde werkplaatsen voorzien van machines voor hout- en metaalbewerking, het maken van kleding en andere attributen
  • Vier appartementen met in totaal 18 artist-in-residence plekken

De Werkplaats is een samenwerkingsverband van Kunstvereniging Diepenheim en Stichting Kunsten Op Straat. De werkplaats is geopend op afspraak, lees meer over Werkplaats Diepenheim.

Lithografie Werkplaats
lihtografie masterclass 2017 met Arno Kramer
Sinds 2016 is er in de kelder van de Werkplaats Diepenheim een volledig geoutilleerde steendrukkerij. De basis wordt gevormd door apparatuur uit de nalatenschap van meesterdrukker Piet Clement (1937-2015). In diens Printshop in Amsterdam zijn werken van vele bekende kunstenaars uit binnen- en buitenland in steendruk verschenen tussen 1958 en 2002. Om te voorkomen dat de bijzondere machines, waarop Constant, Ger Lataster, David Hockney en vele anderen hun werken hebben laten drukken, zouden verdwijnen, zijn ze overgebracht naar Diepenheim om hier een volledig geoutilleerde steendrukkerij te vormen. Dit is gebeurt onder de bezielende leiding van steendrukker Aad Hekker, die met zijn stichting Archaeopteryx Actuele Grafiek de grafische kunst in Nederland promoot. Ook is hij degene die met liefde anderen inwijdt in het prachtige ambacht van lithografie samen met de ervaren drukker Willem Oudenampsen.

De Lithografie Werkplaats is voor studenten aan kunstacademies, voor kunstenaars en iedereen die meer van deze prachtige techniek wil leren. Naast cursussen en masterclasses kunnen ook drukopdrachten uitgevoerd worden.

Steendruk

Lithografie/steendruk is grafische techniek, net zo als de ets, de houtsnede en de zeefdruk. Er is geen hoogteverschil tussen beeld en nietbeeld. Dat kan door gebruik te maken van het fenomeen dat de tekening van vette inkt houdt en niet van water en bij het nietbeeld is het omgekeerd: het nietbeeld houdt van water en juist niet van vette inkt.

Werkwijze

Op een helemaal vlakgeslepen kalksteen, van ongeveer 12 cm dik, wordt met vet krijt of vette inkt een tekening gemaakt. Het vet uit het krijt of de inkt trekt in de licht poreuze steen. Daarna wordt de steen ingewreven met een mengsel van Arabische gom en salpeterzuur. Dit mengsel trekt in de steen op de plekken waar niet getekend is en zorgt ervoor dat op die plekken geen vet kan doordringen.

Wanneer het mengsel na een dag is opgedroogd, is de steen klaar voor het drukproces. Met terpentine wordt de oorspronkelijke tekening verwijderd, maar het vet uit het krijt en de inkt blijft zitten. Met een vochtige spons wordt de steen nat gemaakt. Waar getekend is, is de steen vet en kan het water niet doordringen. Deze plekken blijven dus droog. Met een inktroller wordt de inkt over de steen gerold. De vette inkt hecht alleen op de droge gedeelten van de steen. Hierna wordt er een passend vel papier op gelegd en wordt het geheel met grote druk onder een pers doorgehaald. Het resultaat is een afdruk in één kleur. Dit proces kan vele malen worden herhaald.

Te koop

In het tentoonstellingsgebouw van de Kunstvereniging is een lithocollectie te bewonderen. Alle te koop zijnde litho’s zijn in de lithowerkplaats gemaakt door kunstenaars die hier hebben geëxposeerd en/of hier als Artist in Residence een tijd hebben gewoond en gewerkt. Voor leden van de Kunstvereniging geldt een aantrekkelijke korting. Kom langs of laat je informeren over de unieke serie via info@kunstvereniging.nl. Op deze website worden geregeld diverse litho’s uit de collectie uitgelicht.

Lithografie werkplaats Diepenheim wordt mede mogelijk gemaakt door:
– Stichting Jakob Kruijff
– Stichting Archaeopteryx Actuele Grafiek