Presentaties van Artists-in-Residence

In 2018 verbleven kunstenaars Harm van den Berg en Sjoerd Westbroek, afzonderlijk van elkaar, drie maanden bij Kunstvereniging Diepenheim. De Artist-in-Residence-periode was in samenwerking met het Mondriaan Fonds en Werkplaats Diepenheim. Tijdens hun werkperiode hebben de kunstenaars onderzoek gedaan, samengewerkt met de lokale gemeenschap en nieuw werk geproduceerd. De vele indrukken en materiaal werden een rijke voedingsbodem voor reflectie en het maken van nieuw werk. Kunstvereniging Diepenheim verheugt zich om deze nu te mogen presenteren tijdens een bijzonder programma.

Geluidsopnamen van ‘zingende’ mieren.

Op zondagmiddag 1 december presenteert Harm van den Berg de geluidswandeling “Het onzichtbare landschap” en Sjoerd Westenbroek nodigt uit tot een happening met een voordracht van korte essays. Twee gastvrije presentaties, waarbij u van harte welkom bent om hun bevindingen te ontdekken en in gesprek te gaan met de kunstenaars.

Geluidswandeling Harm van den Berg
In het werk van Harm van den Berg spelen de begrippen natuur en landschap een belangrijke rol. Zijn onderzoek in Diepenheim richtte zich op het geluid van verborgen natuurlijke verschijnselen. Tijdens zijn verblijf maakte Van den Berg dagelijks dezelfde wandeling en gebruikte dit om een brug te slaan tussen het wetenschappelijk onderzoek en de directe ervaring van het landschap. Vaak nam hij een geluidsrecorder mee om verborgen geluiden te verzamelen zoals groeiend maïs, zingende mieren en parende egels, maar ook uitingen van het dagelijkse, culturele leven van de Diepenheimers zelf.
De uitkomst van zijn verblijf is de geluidswandeling “Het onzichtbare landschap”, langs exact diezelfde route. Als wandelaar word je meegenomen in een verhaal van verborgen werelden; hij laat je op een geheel nieuwe manier naar de omgeving kijken.

Lezing Sjoerd Westbroek
Naar aanleiding van zijn werkperiode in Diepenheim heeft Sjoerd korte essays geschreven, deze omvatten observaties en gedachten over plekken of ontmoetingen in en rondom Diepenheim. Alledaagse handelingen vermengen met de artistieke praktijk, dagelijkse gegevens blijken aanleiding tot bespiegelingen over grotere vragen zoals onze relatie met de natuur, ontwikkelingen in de samenleving en de rol van de individuele kijker. “De wandeling langs de Regge, de dagelijkse blik op de appelboom en het maken van een tekening waren even belangrijk. Als Artist-in-Residence verhield ik me tot dat wat ik aantrof en was ik aanwezig in Diepenheim en haar omgeving, maar tegelijk ontkwam ik niet aan een positie als een soort professionele toerist. In mijn bijdrage wil ik deze spanning verder uitwerken”, aldus Sjoerd.
De teksten zijn teder, intiem en bespiegelend, maar soms ook kritisch of politiek getint. De lezing vindt plaats rond een tafel die ontworpen is als ontmoetingsplek, waar er naast luisteren ook ruimte is voor een gesprek.

13.00 uur Inloop met koffie/thee in Kunstvereniging Diepenheim
13.15 uur Welkom en kort gesprek tussen artistiek leider Alexandra Landré en kunstenaar Harm van den Berg.
13.30 uur Start geluidswandeling “Het onzichtbare landschap”
14.30- 15.00 uur Afsluiting in Kunstvereniging Diepenheim

16.00 uur Inloop Ottenhuis
16.15 uur Welkom en introductie kunstenaar Sjoerd Westerbroek
16.30 uur Lezing
17.30 uur Afsluiting

Aanmelden
Deelname aan deze dag is gratis. Aanmelden voor één of beide presentaties kan via info@kunstvereniging.nl o.v.v. Harm van den Berg en/of Sjoerd Westbroek.

De geluidswandeling is mede mogelijk gemaakt door:
Concept en uitvoering: Harm van den Berg (i.s.m. Pépé Smit)

Met dank aan:
Martine Berghuijs
Boswachter Jan Kistemaker
Harrie Alberts
Groep 3 en 5 van Obs Stedeke, Juf Inge en Juf Mirthe
Jannie Smale
Historische vereniging Old Deep’n
Zangkoor de Deepse Troubadours
De Harmonie Diepenheim
Team Kunstvereniging Diepenheim
Geluidsstudio De Slapende Hond
Mondriaan Fonds

Met muziek van Vincent van Warmerdam

Bijna alle geluiden zijn opgenomen in Diepenheim, behalve de geluiden die je hoort in de huizen. Deze zijn geconstrueerd en dus fictief; elke gelijkenis met bestaande personen berust hier op louter toeval.