Rondleidingen Tuinen van Diepenheim: verbinding tussen biodiversiteit en kunst

Biodiversiteit en kunst staan centraal in de Tuinen van Diepenheim. Een voorbeeld hiervan is de onlangs heropende kunsttuin “If Bees are Few…”, waar door diverse ingrepen sinds kort het gezoem van de bestuivers weer te horen is. Naar aanleiding van deze ontwikkeling wil de Kunstvereniging meer betrokkenheid bij biodiversiteit opwekken door middel van rondleidingen, die een verrassende kijk op de verbinding tussen biodiversiteit en kunst zullen opleveren.

Biodiversiteit & Kunst

De tuinen van herman de vries

Op de zondagen 23 juni, 14 juli en 25 augustus geeft kunstenaar Cecilia Rebergen een rondleiding langs de buitenprojecten If Bees are Few… van kunstenaarsduo Jimini Hignett en Doris Denekamp, het oudste land-art project van de Kunstvereniging Gazebo van wijlen kunstenaar Urbain Mulkers en de serene winter-, seringen- en vlindertuin van herman de vries. De kunstenaars van deze buitenprojecten hebben zich laten inspireren door de hoeveelheid aan soorten planten en insecten. Ze tonen aan dat biodiversiteit gelijk staat aan de rijkdom van de natuur, die op dit moment helaas uitermate kwetsbaar is.

Cecilia Rebergen voor de tuin If Bees are Few…

In een wandeling door Diepenheim en de prachtige landelijke omgeving, leidt Cecilia u langs de landschapskunstwerken. Ze gaat hierbij in op de drijfveren van de kunstenaars en de manier waarop zij zich, via hun kunstwerken, uiten over onze (veranderende) relatie tot de natuur. De historische rol van de kunstenaar, als beschouwer en bewonderaar van de natuur, wordt verbonden aan de hedendaagse rol als kritische ‘natuurbeschermer’. Tijdens de rondleiding is er alle ruimte om vragen te stellen, van gedachten te wisselen en stil te staan bij de filosofische vragen die de kunstenaars opwerpen.

Informatie rondleiding
Voor alle dagen geldt hetzelfde programma. Het start- en eindpunt is het hoofdgebouw van de Kunstvereniging. Vanaf 14.00 uur is de inloop in de Kunstvereniging, met koffie en thee, waarna om 14.30 uur de rondleiding aanvangt. De wandeling gaat over landelijke paden en wegen, en duurt ruim twee uur. Goede wandelschoenen zijn aanbevolen en houd voorafgaand het weerbericht in de gaten voor het eventueel meenemen van een flesje water, regenkleding of een paraplu.

Aanmelden kan door een mail te sturen naar info@kunstvereniging.nl, vermeld daarbij het aantal personen waarmee u komt en de datum (23 juni, 14 juli of 25 augustus) dat u de rondleiding wilt volgen. Betalen kan op de dag zelf aan de kassa van de Kunstvereniging. Deelname bedraagt € 7,50, museumjaarkaarthouders betalen € 2,50 en leden van de Kunstvereniging kunnen de rondleiding gratis volgen.
Voor vragen neem gerust contact op via info@kunstvereniging.nl of bel naar 0547-352143.