Sjoerd Buisman en Arjen Mulder in gesprek over kunst en biologie

Sjoerd Buisman en Arjen Mulder in gesprek over kunst en biologie onder leiding van curator Cees de Boer

Als slotakkoord van de tentoonstelling ‘Contrapunt’ van Sjoerd Buisman bij Kunstvereniging Diepenheim bracht gastcurator Cees de Boer kunstenaar Sjoerd Buisman en bioloog Arjen Mulder samen in een gefilmd gesprek waarin hun verschillende perspectieven op de werken in de tentoonstelling aan de orde komen.

Sjoerd Buisman heeft de natuur als samenwerkingspartner. In zijn werken doet hij ingrepen in de natuur, bijvoorbeeld door het groeiproces van bomen te manipuleren door er niet-natuurlijke elementen aan toe te voegen. Zo ontstaat er in zijn objecten een spanningsveld tussen natuur en cultuur waarin de levenskracht van de natuur telkens zichtbaar wordt. Daarnaast observeert en tekent Buisman hoe planten en bomen groeien, om te analyseren welke principes en vormen steeds terugkomen. Deze volgt hij na in zijn sculpturen en zo creëert hij een parallel, autonoom universum.

Arjen Mulder studeerde biologie en ontwikkelde zich tot een belangrijk essayist en docent. Hij behandelt vele onderwerpen en kan als multidisciplinair worden gezien, met als belangrijkste disciplines biologie, mediatheorie, antropologie en literatuur. In zijn boek ‘Vanuit de plant gezien, pleidooi voor een plantaardige planeet’ (2019) beziet Mulders met humor, passie en verwondering de wereld van de plant op onze aarde. Welke voorbeelden geven planten ons, vanuit een opkomend ecologisch bewustzijn omtrent ons eigen handelen? Met zijn verhalen en conclusies neemt Mulder nadrukkelijk afstand van het clichébeeld van de plant als passief en vegetatief, wat zoveel betekent als geestloos.

In het gesprek met thema’s als groeien, observeren, kansen en schoonheid, vinden de bioloog Mulder en de kunstenaar Buisman elkaar soms wel en soms ook niet.

Bekijk de film hier:

De tentoonstelling ‘Contrapunt’ met curator Cees de Boer werd op zaterdag 21 november 2020 geopend met een beperkt aantal gasten. Op 15 december moesten wij helaas de deuren sluiten, en die zijn sindsdien niet weer geopend. De tentoonstelling is helaas maar door heel weinig mensen gezien. Op 11 april is de tentoonstelling afgebouwd en zijn de werken weer ingepakt.

Foto: Overzichtsbeeld van de tentoonstelling ‘Contrapunt’, gemaakt door Rik Klein Grotink