Terugblik: Kunstenaarsgesprekken

Op de laatste dag van de Zomertentoonstellingen 2019, afgelopen zondag, vond er zowel in het Drawing Centre als in de Kunstvereniging een kunstenaarsgesprek plaats.

Russische trollen en fake news
In Drawing Centre Diepenheim sprak Bas Hendrikx, artistiek directeur van Art on Paper in Brussel en oprichter van Kunsthalle Amsterdam, met Marisa Rappard over onder meer de werken in haar tentoonstelling Clouded Matter. Ze gingen dieper in haar tekeningen die ze maakte in een periode waarin ze zich verontrustte over diverse berichten uit de media. Russische trollen en fake news waren veel gehoorde termen, maar ook de netflixseries die haar man keek speelden een grote rol in het maakproces.

“beelden die zich snel prijsgeven vind ik flauw”
“Een goede tekening laat zijn totstandkoming zien”, stelt Bas en doelt daar mee ook op het lijnenspel in Marisa’s werk. “Als kind tekende ik strips en op de academie illustraties, dus het verhalende zit er wel in”, vertelt de kunstenares, “maar het is op een natuurlijke wijze steeds meer richting abstract gegaan. Het is nog steeds wel een verhaal, maar nu door elkaar gehusseld waardoor het eigenlijk één grote stroom geworden is.” De tekeningen nodigen uit om er langer naar te kijken en er een verhaal in te vinden. “Het moet niet te ‘uitleggerig’ zijn”, licht ze toe, “beelden die zich snel prijsgeven vind ik flauw.” Aan de hand van vragen vanuit het publiek werden enkele tekeningen behandeld en de verhalen die zich er in schuilhouden toegelicht.

Door wie en voor wie?
Later op de middag vond er een tweede kunstenaarsgesprek plaats. In het hoofdgebouw van de Kunstvereniging sprak Alexandra Landré, artistiek leider van de Kunstvereniging, met Bastienne Kramer over haar werk dat in FLASHFORWARD te zien is, maar ook haar kijk op allerhande dingen uit het dagelijks leven waarbij ze zich met regelmaat afvraagt door en voor wie het eigenlijk gemaakt wordt. Aan de hand van een diavoorstelling werden diverse interesses van Bastienne besproken. De bezoekers maakten gebruik van de ruimte om tussendoor om toelichting te vragen of hun gedachten met de beeldend kunstenares te delen.

“Een bouwmarkt is eigenlijk net een museum”
De onderwerpen liepen van haar interesse voor het steentijdperk in combinatie met de voorliefde die ze van jongs af aan al heeft voor keramiek tot haar fascinatie voor bouwmarkten. “Een bouwmarkt is net een museum”, zegt Bastienne stelling, “een bouwmarkt weerspiegelt eigenlijk het idee van een land.” Ze doelt onder meer op de oranjekleurige bakjes waar schroeven in Nederland in bewaard worden, de rood-geel-zwarte plumeau’s, deurmatten en tyraps in Duitsland; en de elegant gevormde plaatjes in alle hoeken en richtingen uit Parijs; maar ook de werkwijze en mentaliteit van de medewerkers. Met haar verrassende kijkwijze naar dagelijkse objecten, winkeletalages en uitingen van bedrijven gaf ze het publiek stof tot nadenken mee.

De tentoonstellingen zijn hiermee afgerond. Beide expositiegebouwen zijn gesloten voor de afbouw, gevolgd door de opbouw van de nieuwe tentoonstellingen. Op 21 september vindt de feestelijke opening van de Herfsttentoonstellingen 2019 plaats.