Lezing Norbert Peeters

Terugblik lezing Pientere Planten

Norbert Peeters

Op zondag 25 maart 2018 organiseerde Kunstvereniging Diepenheim een lezing door botanisch filosoof Norbert Peeters. Norbert schrijft op het raakvlak van filosofie en botanie en is auteur van de boeken Plantaardig – Vegetatieve filosofie en Botanische revolutie. Hij vertelt over de ladder der natuur van Aristoteles die de plant als laagste rang van de schepselen definieert, onder het dier en de mens. Darwin bewijst in zijn plantenleer dat alles juist naast elkaar groeit en familie van elkaar is. Langzamerhand komen we bij de plantenintelligentie. Planten hebben namelijk bijvoorbeeld het vermogen om te reageren op licht, warmte, zwaartekracht en aanraking. Norbert Peeters gaf veel verdieping in dit thema en liet wonderlijke voorbeelden zien: van memoriserende mimosa tot een de slimme slijmzwam.

De lezing was helemaal uitverkocht, het Ottenhuis was tot de nok gevuld. De bezoekers hebben anderhalf uur ademloos geluisterd naar het verhaal van Norbert Peeters. We willen alle aanwezigen bedanken voor hun komst en gezelligheid.

De lezing Pientere Planten maakt deel uit van het project network to nature van Kunstvereniging Diepenheim. In samenwerking met scholengemeenschap de Waerdenborch doen kunstenaars, wetenschappers en jongeren gezamenlijk onderzoek. In april en mei vinden workshops plaats in de winter-, seringen en vlindertuin van herman de vries.

Kijk voor meer informatie over het project op de website van network to nature.

Meer over Norbert Peeters op www.botanischefilosofie.nl.

Foto’s zijn gemaakt door Ton Besling.