Vrijwilliger in Beeld: Frans de Steur

“Weer of geen weer, Hostalovers gaan aan het werk in het Gazebo. Het is een gezellige groep die inmiddels een soort familie is geworden.”

Vrijwilliger Frans de Steur meldde zich veertien jaar geleden aan als lid van de Kunstvereniging, na een tip van vrienden uit Amsterdam. Frans vertelt: “We waren net in Vorden komen wonen, zo’n 20 kilometer van Diepenheim, en waren wel nieuwsgierig naar deze kunstinstelling. Na een aantal bezoeken, besloten we de Kunstvereniging te steunen en lid te worden.” Naast het lidmaatschap levert Frans ook een belangrijke bijdrage voor de Kunstvereniging in de vorm van vrijwilligerswerk.

Frans de Steur op het MONOMET in het Gazebo

In 2012 werd hij bestuurslid, gevolgd door de functie van ‘coördinator onderhoud tuinen’, met als belangrijkste taak het Gazebo toekomstbestendig maken. “Eenmaal per maand zijn we met een groep van zo’n 14 vrijwilligers een dag in het Gazebo aan het werk en eenmaal per maand heb ik een overleg met de Werkgroep Tuinen”, licht Frans zijn werkzaamheden toe. “Daarnaast heb ik geregeld overleg met het bestuur, de zakelijk leider Jacko Brinkman, en de curatoren Alexandra Landré en Nanette Kraaikamp, en ik heb diverse malen contact met hoveniers, het Waterschap en de gemeente.”

Het Gazebo is een Land-Art-project van de Tuinen van Diepenheim, gerealiseerd in 1995 door de Belgische kunstenaar Urbain Mulkers (1945-2002). Aan de oever van de Regge zijn bijna 1.400 soorten hosta’s geplant, in een figuur van een groot hostablad, omzoomd door een dubbele rij van 136 rode beuken. Om dit landschapskunstwerk toekomstbestendig te maken hebben Frans en een aantal andere vrijwilligers het ‘Deltaplan Gazebo’ geschreven. “Het is een ambitieus project dat de komende jaren moet worden gerealiseerd, maar waar ook een prijskaartje aan hangt, het wordt een hele opgave”, beseft hij zich.

Het onderhoud van dit pronkstuk vergt veel tijd en inspanning, hiervoor kan de Kunstvereniging rekenen op een enthousiaste groep ‘Hostalovers’. Dat is de koosnaam die de vrijwilligers van het Gazebo zich hebben gegeven en ze met trots dragen. De vrijwilligers die maandelijks in het hosta-schilderij te vinden zijn, doen dit gemiddeld al zo’n 3 jaar. “Weer of geen weer, Hostalovers gaan aan het werk in het Gazebo. Het is een gezellige groep die inmiddels een soort familie is geworden”, heeft de coördinator ondervonden.

Deze grote betrokkenheid is ook de reden dat Frans dit vrijwilligerswerk van harte aanbeveelt aan anderen: “Allereerst zou ik iedereen willen motiveren omdat we gewoonweg meer vrijwilligers nodig hebben. Maar eens in de maand heerlijk buiten werken geeft ook echt voldoening. Het is heel fijn om samen met andere enthousiaste vrijwilligers iets voor elkaar te krijgen wat de moeite van het behouden meer dan waard is.”

Heeft dit verhaal van Frans je geïnspireerd? Sluit dan ook aan bij de gezellige club vrijwilligers en zet je in voor Kunstvereniging Diepenheim. Neem geheel vrijblijvend contact op met Gerry Voskamp, mail: info@kunstvereniging.nl – tel.: 0547 352143, om samen de mogelijkheden te bekijken. We heten je van harte welkom.

Lees ook Vrijwilliger in Beeld:
Paul van Leeuwen
Henk Middelkamp